Podczas obrad poruszano kwestie rozwoju międzynarodowych połączeń kolejowych między Polską i Niemcami, w tym, m.in. Berlin – Küstrin-Kietz – Kostrzyn – Gorzów Wlkp./Krzyż. Dyskutowano także o nowym moście kolejowym Küstrin-Kietz – Kostrzyn. Pierwotnie miał zostać oddany do użytku na koniec 2022 r. Nastąpiło jednak opóźnienie w realizacji tej inwestycji. Termin ten został przesunięty na koniec roku 2023.
Jednym z tematów obrad była również współpraca między Niemcami i Polską w dziedzinie transportu kolejowego. Mówiono m.in. o tym, że strona niemiecka przedłuży przepisy dotyczące głośnych hamulców. W drodze wyjątku nadal będą dopuszczalne wagony, które nie będą posiadały cichych hamulców.
Obszernie omówiono także kwestie pomocy strony polskiej i niemieckiej dla Ukrainy i związane z nią różnego rodzaju transporty. Warto przy tym wspomnieć, że w woj. lubuskim do końca sierpnia ub.r. obywatele Ukrainy mogli bezpłatnie podróżować kolejami regionalnymi.
Uczestnicy byli zadowoleni z faktu, że po długiej, kilkuletniej przerwie, którą wymusiła pandemia, mogli się ponownie spotkać. Następny szczyt kolejowy odbędzie się po stronie polskiej. Jego dokładny termin nie został jeszcze ustalony.
Źródło: https://www.lubuskie.pl/
fot. Piotr Tykwiński