Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Artykuły » Temat miesiąca

»

PROMOCJA INWESTYCYJNA Lep na inwestora

Ulgi podatkowe oraz tworzenie specjalnych stref ekonomicznych to tylko dwa z wielu sposobów na przyciągnięcie inwestorów. Metod jest więcej, ale cel jeden – skłonienie, aby inwestor na terenie naszej gminy rozpoczął działalność tworząc nowe miejsca pracy.

\"\"
Łysomice nie mają problemów z pozyskiwaniem inwestorów


Aby zachęcić inwestorów do założenia biznesu trzeba profesjonalnych działań. Gmina musi wykorzystywać wszystkie możliwości, a pierwszym powinno być wysłanie oferty do Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych jako narodowej agencji promocji inwestycji oraz jej partnerów regionalnych. Kolejnym kontaktem są specjalne strefy ekonomiczne (SSE). Ich działalność oraz oferowane zwolnienia z podatku dochodowego często decydują przy wyborze lokalizacji inwestycji. Samorząd powinien też zaproponować wsparcie poprzez zwolnienie z podatku od nieruchomości, pomoc w przygotowaniu infrastruktury oraz wsparcie organizacyjne ze strony gminnych urzędników.
Samorządy zdają sobie sprawę, że w walce o inwestora trzeba dysponować nie tylko terenami, lecz również zapewnić wysoką jakość obsługi i krótkie terminy wydawania decyzji administracyjnych. Nie bez znaczenia są odpowiednio przygotowane oferty i kompetentne osoby do kontaktów z inwestorami. Mimo pewnych ograniczeń samorządy mają narzędzia pozwalające im na przyciągnięcie firm i zachęcenie tych, którzy już prowadzą biznes do pozostania właśnie u nich. Jednym ze sposobów są ulgi podatkowe.

– Wsparcie dla inwestycji w postaci grantów czy zwolnień podatkowych może przeważyć decyzję o lokalizacji inwestycji – mówi Paweł Wojciechowski, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Przykładem może być podkarpacka gmina Tryńcza, której radni zadecydowali o zwolnieniu z płacenia podatków od gruntów i nieruchomości przedsiębiorców, którzy zdecydują się zainwestować w tworzącym się Inkubatorze Przedsiębiorczości i Trynieckim Parku Przemysłowym. Pomoc udzielana będzie przez 10 lat, a inwestorzy mogą składać wnioski do 31 grudnia 2013 roku.

Innym rozwiązaniem jest wykorzystanie władztwa planistycznego gmin i wyznaczenie skomasowanych terenów z przeznaczeniem na prowadzenie działalności gospodarczej. Dla przykładu gmina Tczew dla przyciągnięcia dużych inwestycji przemysłowych, uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla ponad 500 ha przy węzłach autostrady A-1, zaś władze Mszczonowa zarezerwowały 300-ha dzielnicę przemysłową, w której już zlokalizowało swoje inwestycje kilka dużych firm zagranicznych. W październiku 2007 roku w Kobierzycach uruchomiona została fabryka telewizorów firmy Toshiba o powierzchni 40 tys. mkw. Jest to kolejna firma, która zdecydowała się zainwestować właśnie tam, a o wyborze tej gminy zdecydowała nie tylko dobra lokalizacja, ale fakt, iż ponad 90 proc. powierzchni gminy Kobierzyce posiada plan zagospodarowania przestrzennego. Do tego inwestorzy mogą liczyć na zwolnienia do 5 lat z podatku od nieruchomości.

Jak widać gminy kuszą nie tylko ulgami, ale także najlepszymi terenami. Do tego jednak potrzebny jest aktualny miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, dokument dokładnie określający w jakim miejscu można wybudować drogę, a gdzie postawić centrum handlowe. Choć jest to tak ważny dokument, to do tej pory nie wszystkie gminy w kraju go uchwaliły.

Przed zaoferowaniem terenu pod działalność gospodarczą warto go uzbroić w odpowiednie media. Sieć wodociągów, kanalizacja sanitarna, dobry poziom telefonizacji, odpowiednia sieć dróg może się okazać właściwą zachętą dla biznesu.

Muszą o nas wiedzieć
Czasem tereny inwestycyjne, specjalna strefa ekonomiczna, czy też kuszenie inwestorów ulgami podatkowymi to za mało, gdy zabraknie właściwej promocji. Coraz więcej samorządów docenia siłę marketingu, dlatego też nie ogranicza się do akcyjnych przedsięwzięć typu wydanie folderu czy filmu reklamowego, ale koncentruje się na zapewnieniu całościowej obsługi inwestorów. Na takie rozwiązanie zdecydowały się władze Białegostoku powołując profesjonalne biuro, którego zadaniem jest nie tylko promocja, ale także prowadzenie inwestora przez cały okres przygotowawczy inwestycji. W Bytomiu zdecydowano się na stworzenie Centrum Obsługi Inwestora.

– Inwestorzy zgłaszający się do bytomskiego Urzędu Miejskiego uzyskują kompleksową informację oraz profesjonalną obsługę. Dobra informacja o mieście i terenie to pierwszy krok w kierunku pozyskania inwestora. Centrum Obsługi Inwestora to miejsce, w którym pracownicy biura przygotowują kompleksową informację o planach zagospodarowania przestrzennego, bazie terenów inwestycyjnych, znajdujących się w zasobach gminy, o ich obecnym stanie i możliwościach wykorzystania. Centrum jest ułatwieniem dla przedsiębiorców. Informacje zdobywają oni w jednym punkcie. Pracownicy Biura Rozwoju Miasta ułatwiają potencjalnym inwestorom konsultacje z pracownikami innych wydziałów tak, aby klient nie musiał odwiedzać każdego z osobna – wyjaśnia Katarzyna Krzemińska-Kruczek, rzecznik prasowy UM w Bytomiu.

Dla lepszej obsługi i wsparcia inwestorów na terenie Rudy Śląskiej powołano do życia Rudzką Agencję Rozwoju „Inwestor”, której celem jest wspieranie i promocja przedsiębiorczości w mieście i regionie.
– Działalność tej instytucji rozwoju lokalnego opiera się głównie na stymulowaniu rozwoju gospodarczego miasta oraz wspieraniu i rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości w regionie – wyjaśnia Adam Nowak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Ruda Śląska. Kolejną jest Rudzki Inkubator Przedsiębiorczości, który inspiruje i wspiera powstawanie i rozwój przedsiębiorstw innowacyjnych.

– Jest to spółka samorządu Miasta Ruda Śląska. Misją Inkubatora jest inspirowanie oraz wspieranie powstawania i rozwoju przedsiębiorstw innowacyjnych, a także tworzenie i realizacja projektów na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego. W ofercie Inkubatora dominują usługi szkoleniowe i doradcze dedykowane przedsiębiorcom podejmującym bądź rozwijającym działalność gospodarczą oraz wszelką pomoc i konsultacje dotyczące pozyskiwania finansów dla rozwoju przedsiębiorczości ze szczególnym uwzględnieniem funduszy Unii Europejskiej. Ponadto, Inkubator oferuje swoim klientom wynajem nowoczesnej, multimedialnej sali konferencyjnej oraz sali szkoleniowo-konferencyjnej z 15 indywidualnymi stanowiskami komputerowymi – informuje Adam Nowak.

Targi i konkursy
Inwestycją, na którą samorządy winne zwrócić uwagę jest udział w targach inwestycyjnych.
– Jeśli będzie to udział w dużych międzynarodowych targach inwestycyjnych to wydatek jest spory, ale warto wydawać te pieniądze, bowiem dobrze przygotowana oferta na pewno zostanie zauważona – uważa Aneta Goldzik, zajmująca się przygotowywaniem ofert inwestycyjnych na zlecenie samorządów. Okazją do prezentacji może być udział w Targach Inwestycyjnych CEPIF czy też w monachijskich targach nieruchomości Expo Real i organizowanych w Cannes MIPIM.

Dobrym sposobem na przyciągnięcie inwestorów jest także uczestnictwo w profesjonalnych konkursach. Jednym z nich jest ranking „Profesjonalna Gmina Przyjazna Inwestorom”. Magnesem przyciągającym kapitał może stać się godło promocyjne „Teraz Polska”. Gminy mogą też zabiegać o dowody uznania uczestnicząc w ogólnopolskim konkursie „Grunt na Medal”, organizowanym przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Jego celem jest wybór najlepszych terenów inwestycyjnych zlokalizowanych w poszczególnych województwach oraz promowanie ich wśród inwestorów krajowych i zagranicznych.

– Teren inwestycyjny w Rudzie Śląskiej zdobył tytuł „Grunt na medal 2005”, a w konkursie w 2008 roku jeden z promowanych terenów był w siódemce najlepszych terenów inwestycyjnych w województwie śląskim. Miasto otrzymało wyróżnienie w konkursie „Krajowi Liderzy Innowacji – 2008” organizowanym przez Fundację Innowacji i Rozwoju – wyjaśnia Adam Nowak. Samorządy kreujące najlepsze i godne naśladowania wzorce współpracy z przedsiębiorcami oraz oferujące najkorzystniejsze warunki do prowadzenia firm otrzymują tytuł i certyfikat „Gmina Fair Play”. Tych samorządów jest coraz więcej, bowiem już w zorganizowanej przed dwoma laty VI edycji tego konkursu uczestniczył 161 gmin, spośród których 153 samorządy otrzymały wówczas równorzędny tytuł i certyfikat „Gmina Fair Play”.

Dla gmin z województwa lubelskiego, tamtejszy Urząd Marszałkowski, Związek Gmin Lubelszczyzny i Lubelska Fundacja Rozwoju przygotowała program „Gmina Przyjazna Inwestorowi”. Celem programu jest pomoc lokalnym władzom i organizacjom zaangażowanym w rozwój ekonomiczny miast i gmin województwa lubelskiego w przygotowaniu kadry do kompleksowej obsługi inwestora oraz pomoc w przygotowaniu produktu dla inwestora, czyli terenu pod inwestycje i bazy danych zawierającej konieczne inwestorowi informacje. Jedną z gmin, która może poszczycić się tym certyfikatem jest Łuków.

Przez internet i w prasie
Wypróbowaną formą promocji są oczywiście foldery i katalogi, które jednak muszą być odpowiednio przygotowane.
– Informacje w nich zawarte nie mogą być ogólnikowe, bowiem nie ma to być jakaś broszura o mieście, a wydawnictwo kierowane do określonego odbiorcy, który w pierwszej kolejności szuka informacji o wolnych terenach pod inwestycje, czyli muszą zawierać konkretne dane o powierzchni, lokalizacji, stanie prawnym działki, przeznaczeniu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, uzbrojeniu terenu, drogach dojazdowych, firmach, które już funkcjonują, także o ulgach i zwolnieniach dla przyszłych inwestorów. Należy też wymienić najważniejsze atuty, czyli atrakcyjne zabytki, bazę hotelową czy też rekreacyjną – wymienia Aneta Goldzik. Każdego roku bytomski samorząd wydaje katalog ofert inwestycyjnych gminy Bytom, w skład którego wchodzi obecnie 17 nieruchomości.

– Nasze oferty inwestycyjne są dystrybuowane w wersji wydrukowanej oraz w wersji elektronicznej potencjalnym inwestorom zgłaszającym się do UM Bytom. Są również zamieszczane na stronach internetowych zajmujących się promocją terenów inwestycyjnych, a także rozprowadzane wśród określonej wcześniej grupy odbiorców – wyjaśnia Katarzyna Krzemińska-Kruczek. – W 2007 roku stworzyliśmy również galerię zdjęć lotniczych i każdy chętny odwiedzający miejski portal internetowy może zobaczyć panoramę Bytomia z lotu ptaka tj.: ciekawy układ architektoniczny miasta (węzły komunikacyjne, śródmieście, rodzaj zabudowy mieszkaniowej), ciekawe miejsca rekreacyjno-sportowe (m.in. Dolinę Sportową Dolomity, Park Grota, baseny, korty tenisowe), czy tereny poprzemysłowe Bytomia. Bytomska oferta inwestycyjna jest także zamieszczana w magazynach branżowych: „Polska Giełda Nieruchomości”, „Rynek Nieruchomości” czy też „Polish Business Magazine”. Katalog ofert inwestycyjnych gminy Bytom jest także umieszczany na stronach internetowych Śląskiego Centrum Obsługi Inwestora: Regionalnego Centrum Obsługi Inwestora czy portalu www.gminy.pl. Przygotowana została również płyta z prezentacją multimedialną zawierającą podstawowe dane o mieście oraz ofertach inwestycyjnych.

Pomocą jest również współpraca gmin z wyspecjalizowanymi jednostkami, których zadaniem jest właśnie obsługa inwestorów poczynając od uruchomienia punktu konsultacyjnego dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, świadczącego bezpłatne usługi informacyjne w zakresie możliwości i zasad pozyskiwania dotacji z funduszy krajowych i unijnych, współpraca z izbami gospodarczymi oraz cechami rzemieślników.

– W Bytomiu obsługa finansowa podmiotów gospodarczych oraz inwestorów prowadzona jest przez 16 oddziałów banków, zaś banki, które działają w naszym mieście współpracują ze Śląskim Regionalnym Funduszem Poręczeniowym Sp. z o.o., w ramach którego przedsiębiorca może uzyskać poręczenie kredytu bądź pożyczki – wyjaśnia Katarzyna Krzemińska-Kruczek.

W rywalizacji o inwestora liczy się także umiejętność dotarcia, pomysł na promocję i to „coś” wyjątkowego dla każdej z gmin, co trzeba umieć wykorzystać. Gospodarczy sukces wielu gmin jest wynikiem przyjaznego, oddanego i autentycznie wspierającego podejścia władz lokalnych do biznesu działającego na ich terenie. Postrzegania przez samorząd swojej roli jako partnerskiej i służebnej wobec inwestorów. Zrozumienia, że przyszłość gminy, dobrobyt i bezpieczeństwo mieszkańców może zagwarantować jedynie wzrost gospodarczy.
Bogusław Jastrzębski

powrót

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

7-9 maja, Katowice, XVI Europejski Kongres Gospodarczy, https://www.eecpoland.eu/

9 maja, II Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Samorząd Terytorialny wobec współczesnych wyzwań, https://uwr.edu.pl/
Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»