Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Artykuły » Technologie

»

Elbląg likwiduje „czarne punkty” w mieście

Urząd Miasta zadbał o bezpieczeństwo mieszkańców. Wprowadził System Informacji Przestrzennej z terenu Elbląga, który pomaga w likwidacji „czarnych punktów” miasta.

Pracownicy Wydziału Zarządu Dróg od 8 lat korzystają z Elbląskiego Systemu Informacji Przestrzennej (ESIP), którego elementem jest system do Wspomagania Zarządzaniem Drogami i Ruchem Drogowym (WZDR). Oprogramowanie składa się z bazy najpotrzebniejszych informacji o mieście, począwszy od map geodezyjnych, a kończąc na materiałach z wypadków drogowych lub innych zdarzeń spowodowanych złą nawierzchnią jezdni czy oznakowaniem ulic.

\"\"– Informacje do baz otrzymujemy od firm ubezpieczeniowych i policji. Dzięki temu zebraliśmy archiwum o wszystkich zdarzeniach drogowych jakie miały miejsce w Elblągu. W 2000 roku wdrożyliśmy kompleksowy system, który pomaga nam do tej pory w opracowaniu strategii wpływającej na poprawę bezpieczeństwa na drogach, a także sprzyja planowaniu rozwoju sieci drogowej czy poprawie stanu technicznego jezdni – mówi Krystyna Dziurdź, naczelnik Wydziału Zarządu Dróg.

Jak to działa?
Elbląski System Informacji Przestrzennej zawiera dokumenty dotyczące ukształtowania terenu, ewidencji gruntów oraz ewidencji budynków. ESIP składa się z dwóch części: opisowej i graficznej. Na mapach wyrysowane są punkty, które określają całą infrastrukturę oraz architekturę miasta. Wystarczy najechać na punkt kursorem, by ukazały się dokładne informacje np. na temat budynków. Na mapie numerycznej zaznaczono także małą architekturę oraz drzewa. W bazie opisowej znajdują się materiały dotyczące wszystkich właścicieli gruntów i administratorów z terenu, a także szczegółowe dane takie, jak powierzchnia dziełek budowlanych. Źródłami tych informacji są wydziały Urzędu Miasta Elbląg. Wszyscy pracownicy podłączeni są do wewnętrznej sieci obsługiwanej przez serwer urzędu. Każdy urzędnik ma swoje hasło, dzięki któremu ma dostęp do danych zgromadzonych w systemie ESIP. Poszczególne wydziały mogą tylko korzystać z materiałów bezpośrednio do nich należących i czerpać informacje z innych wydziałów lecz nie mogą zmieniać danych gromadzonych w „hurtowni danych” systemu ESIP.

System do Wspomagania Zarządzaniem Drogami i Ruchem Drogowym to baza o infrastrukturze Elbląga. Zawiera opis i graficzne przedstawienie dróg, oznakowań i innych obiektów znajdujących się w pobliżu ulic. Dane do programu pozyskiwane są z policji i firm ubezpieczeniowych, dzięki czemu w każdym roku programie znajdują się najświeższe informacje o wszystkich zdarzeniach drogowych miasta. Urzędnik może wejść do systemu i zacząć analizować przyczyny wypadków, widzi całą mapę punktową, na której rozrysowana jest ulica i zajście.

– Od kilku lat opisujemy kolizje i wypadki drogowe. Z naszych analiz wynika, że 80 procent zdarzeń jest spowodowanych przez kierowców samochodów osobowych. Badamy co jest przyczyną kolizji, dzięki czemu wiemy w jaki sposób możemy zapobiec kolejnym wypadkom. Nasze wnioski wysyłamy do zespołu naukowego działającego przy Uniwersytecie Technologiczno-Przyrodniczym w Bydgoszczy. Tam pod przewodnictwem dr Jacka Chmielewskiego powstaje roczny raport o nazwie „Raport o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w mieście”, w którym zawarte są sposoby na likwidację czarnych punktów. Specjaliści prezentują w raportach kilka wariatów wyeliminowania niebezpiecznych miejsc na sieci ulic. W Elblągu zaś analizujemy i sprawdzamy, który wariant jest najlepszy do zastosowania przez nas, następnie ogłaszamy przetarg na firmę wykonującą usługi projektowe, a następnie realizujemy zadania – tłumaczy naczelnik.  

System, a rzeczywistość
Urzędowi udało się pozyskać środki na przebudowę dróg z Unii Europejskiej w ramach programów PHARE 2000 i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ZPORR. Zarząd Dróg otrzymał także 453 500 zł z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu drogowego na przebudowę dwóch „czarnych punków” na terenie miasta. Zaś na sporządzenie i publikacje 7 raportów łącznie wydano 565,565 zł.

W latach 2001-2008 zlikwidowano 12 „czarnych punktów” w mieście, wskazanych w Raportach o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego, przebudowano trzy skrzyżowania i wiele odcinków ulic. Zanotowano spadek ilości wypadków drogowych i ciężkości zdarzeń, co za tym idzie znaczną poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w mieście. Dla porównania w 2000 roku wydarzyło się 225 wypadków drogowych, zaś w 2006 było ich 166. W 2000 roku 106 osób, które brały udział w wypadku było ciężko rannych, natomiast w 2006 roku takich osób było 30. W 2006 roku na terenie Elbląga nie zdarzył się żaden wypadek z winy złego oznakowania lub złego stanu technicznego dróg.
Sara Charafeddine


\"\"dr Jacek Chmielewski
Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy
System do Wspomagania Zarządzaniem Drogami i Ruchem Drogowym (WZDR) działa w Bydgoszczy i Rybniku. Obecnie nasz zespół pracuje nad wdrożeniem systemu w Urzędzie Miasta Gliwice. WZDR jest podstawą do tworzenia analiz wypadków drogowych z terenu miasta. W nim zawarte jest archiwum zdarzeń z całego roku. Na mapie punktowej zaznaczone są miejsca stwarzające zagrożenie dla kierowców i pieszych. Ten moduł daje możliwość postawienia diagnozy, którą przekazujemy do urzędu miasta.

powrót

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

25-26 kwietnia, Lublin, Konferencja "Samorząd a państwo - formy uspołecznienia demokracji", https://umcs.pl
Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»