Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Artykuły » KWRiST

»

Systemy informatyczne utrudniają pracę JST

Zdaniem samorządowców ani System Rejestrów Państwowych, ani realizacja projektu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców nie jest satysfakcjonująca i zamiast poprawić pracę urzędów, utrudniają ją.

Podczas ostatniego w tej kadencji parlamentu posiedzenia Komisji Wspólnej pod obrady poddanych zostało w sumie 18 projektów rozporządzeń, 16 z nich zostało zaopiniowanych pozytywnie. Dwa zostały odesłane do dalszego procedowania w odpowiednich zespołach komisji, natomiast osiem  zostało zdjętych z porządku obrad z czego siedem z nich zostało przygotowanych przez Ministerstwo Zdrowia, a jeden przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

Głównymi tematami obrad było funkcjonowanie Systemu Rejestrów Państwowych oraz stan realizacji projektu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Oba projekty zostały przygotowane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i wzbudzają one po stronie samorządowej pewne zastrzeżenia.

Długie przetwarzanie danych

Przemysław Kuna, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, przekonywał, że system działa sprawnie i uwagi techniczne zgłaszane przez samorządowców zostały wyeliminowane. Przedstawił także dane, z których wynika, że do nowych baz Urzędów Stanu Cywilnego dotychczas zostało przeniesionych 920 tys. aktów stanu cywilnego.

Tomasz Fijołek, zastępca dyrektora biura Unii Miasteczek Polskich, zwrócił uwagę, że w miastach występują jednak pewne trudności i zdarza się, że przetwarzanie danych w aplikacji jest zbyt długie.

– Chciałbym zasygnalizować, że system wcale nie działa tak dobrze. 920 tys. aktów zmigrowanych, o których wspomniał pan minister, nie załatwia sprawy. Miasta radzą sobie, ale zostały zmuszone do zatrudnienia dodatkowych osób, musimy szukać rozwiązań, jak radzić sobie z trudnościami – powiedział Tomasz Fijołek.

Przedstawiciel Unii Miasteczek Polskich zapytał, czy możliwe jest wprowadzenie zmian legislacyjnych, czyli wyeliminowanie podpisywania migracji przez kierownika Urzędu Stanu Cywilnego lub jego zastępców.

– Wiemy, w jakim momencie pracy rządu i parlamentu jesteśmy, ale to pytanie jest niezwykle ważne, czy resort spraw wewnętrznych planuje wprowadzenie zmian w tej kwestii, uzyskiwanie podpisów jest dla nas trudne – argumentował Tomasz Fijołek.

W kwestii czasochłonności realizacji zadań przedstawiciel resortu spraw wewnętrznych argumentował, że resort od początku monitoruje tę kwestię i z porównań realizacji zadań

w starym i nowym systemie wynika, że w nowym systemie czasochłonność jest mniejsza. Zapewnił także, że będą prowadzone prace, których celem będzie uproszczenie pracy kierowników Urzędów Stanu Cywilnego.

 

Sprzęt komputerowy dla JST

Część samorządowców zwracała uwagę także na to, że wkradł się pewien bałagan przy rozdzielaniu sprzętu komputerowego dla gmin. Do części samorządów jeszcze on nie dotarł.

– Jeżeli chodzi o doposażenie gmin, to w kwestii czytników mamy w tej chwili stan wykonania na poziomie 98 proc. Jeżeli chodzi o drukarki i skanery, to sprawa jest załatwiona. Jeżeli chodzi o kwestie komputerów, która jest najistotniejsza, to chciałbym powiedzieć, że przed kilkoma dniami udało nam się przesunąć realizację projektu pl.ID w ramach dotacji unijnych do końca grudnia 2015 r., co ma ogromne znaczenie z punktu widzenia dostarczenia komputerów – tłumaczył Przemysław Kuna.

W opinii przedstawiciela resortu spraw wewnętrznych sprzęt komputerowy powinien zostać dostarczony samorządom w najbliższym czasie tj. w październiku i listopadzie.

Tomasz Fijołek zwrócił jeszcze uwagę na sprawę organizacji szkoleń dla pracowników, które są możliwe, ale ich cena wynosi 400 zł.

Na uwagę samorządowca odpowiedział Nikodem Bończa Tomaszewski, dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki.

– Chciałbym podkreślić, że odpłatne szkolenia nie są dla Centralnego Ośrodka Informatyki działalnością szczególnie dochodową. Ośrodek dysponuje budżetem 100 mln zł rocznie. Nie jesteśmy instytucją dotowaną, jesteśmy w KRS wpisani jako przedsiębiorstwo. Skalkulowaliśmy cenę tak, by była ona najniższa – powiedział dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki.

Problematyczny CEPiK 2

Urzędnicy w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych opracowali także projekt CEPiK 2, który pozwoli na udoskonalenie danych gromadzonych

w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców oraz na uruchomienie nowych, przydatnych dla obywateli e-usług. Jednak zdaniem samorządowców projekt w obecnym kształcie nie jest gotowy do wdrożenia.

– Widzimy, jak w praktyce wygląda wdrożenie projektu pl.ID i nie wygląda to niestety idealnie. Jako powiaty mamy obawy, że kolejny system czyli CEPiK 2 zacznie działać dokładnie w ten sam sposób. System ten ma być uruchomiony od 4 stycznia przyszłego roku. Problem jest taki, że stan przygotowania tego systemu, stan przeszkolenia i stan, ogólnie mówiąc, infrastruktury jest taki, że po jego uruchomieniu możemy stanąć przed poważnym problemem – ostrzegał Grzegorz Kubalski, prawnik Związku Powiatów Polskich.

Zdaniem Grzegorza Kubalskiego starostwa powiatowe od nowego roku mogą mieć problem m.in. z rejestracją pojazdów czy wydawaniem praw jazdy. Na przykład w projekcie przyjmuje się, że aby zapewnić określone ujednolicenie danych wpisywanych do systemu, wybór pojazdu nie będzie następował poprzez wpisywanie jego danych, takich jak marka, model itd., tylko będzie następował poprzez wybór z bazy. Problem zgłaszany przez samorządowców jest jednak taki, że takich baz danych w tej chwilinie tylko nie ma, ale nie ma nawet wskazanego wykonawcy, który miałby te bazy wykonać.

– Ktoś sobie najwyraźniej wyobraża, że w ciągu 3 miesięcy powstanie kompleksowa i nie zawierająca błędów baza modeli pojazdów poruszających się po polskich drogach. W naszej ocenie tego typu sytuacja jest co najmniej trudno wyobrażalna – powiedział Grzegorz Kubalski.

Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich, poinformował o tym, że Jan Czajkowski, współprzewodniczący Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego, sformułował zestaw pytań dotyczących tego problemu. Wśród problemów przedstawionych przez Jana Czajkowskiego jest kwestia wydania 10 rozporządzeń wykonawczych, o których strona samorządowa nic nie wie. Zestaw pytań został przekazany na ręce współprzewodniczącego komisji Andrzeja Halickiego. Postanowiono, że temat jest na tyle poważny, że wnikliwie zajmie się nim Zespół ds. Społeczeństwa Informacyjnego i temat ponownie zostanie poruszony podczas październikowego posiedzenia KWRiST.

Rafał Przeździecki

 

 

Posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, 30 września 2015, Warszawa

2015-10-7

powrót

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

25-26 kwietnia, Lublin, Konferencja "Samorząd a państwo - formy uspołecznienia demokracji", https://umcs.pl
Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»