Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Artykuły » Praktyki unijne

»

Bielski Park Technologiczny wspiera przemysł lotniczy

Park aktywizuje gospodarczy rozwój powiatu bielskiego oraz tworzy przyjazne warunki przepływu wiedzy i technologii między nauką a biznesem, ze szczególnym uwzględnieniem przemysłu lotniczego.

\"\"
fot. Bielski Park Technologiczny

Szybowcowe Zakłady Doświadczalne z Bielska-Białej w czasach PRL słynęły z produkcji wysokiej klasy szybowców, na których piloci niejednokrotnie zdobywali mistrzowskie tytuły. Gdy w 2002 roku firma upadła, widmo bezrobocia padło na wielu wysokiej klasy inżynierów i techników branży samolotowej. Części z nich udało się założyć własne firmy, świadczące usługi powiązane bezpośrednio, lub pośrednio z cywilnym przemysłem lotniczym. Problemem był jednak brak odpowiedniej infrastruktury, tworzącej dogodne warunki rozwoju branży. Upadające zakłady szybowcowe i powiązane z nimi firmy zmuszone były korzystać z trawiastego lądowiska w Aleksandrowicach. Protesty mieszkańców skutecznie zablokowały budowę tam betonowego pasa, niezbędnego do badań konstruktorskich.

Z ofertą pomocy przyszedł bielski samorząd powiatowy, który zadecydował o budowie, we współpracy z prywatnymi inwestorami, Parku Lotniczego na zdegradowanych terenach poprzemysłowych. Całość miała powstać na hałdzie pokopalnianej KWK „Brzeszcze-Silesia Ruch II”  w Kaniowie.

Założenia
Teren przeznaczony pod budowę Parku Technologicznego Przemysłu Lotniczego był doskonale skomunikowany z resztą kraju – położony
w bliskim sąsiedztwie drogi krajowej S1, łączącej południe Polski z wybrzeżem, oraz autostrady A4 łączącej zachodnią i wschodnią część Polski. Dodatkowo, zlokalizowany był blisko dużych ośrodków miejskich, takich jak Kraków czy Katowice, a także 40 km od południowej granicy Polski. Bliskość międzynarodowych portów lotniczych w Pyrzowicach, Krakowie i Ostrawie stanowić miała dodatkowe atuty dla potencjalnych inwestorów. Trudno było o lepszą lokalizację.

W swoich założeniach Park miał aktywizować gospodarczy rozwój powiatu bielskiego oraz tworzyć przyjazne warunki przepływu wiedzy i technologii między nauką a biznesem, ze szczególnym uwzględnieniem przemysłu lotniczego. Bielski Park Technologiczny miał także stymulować innowacyjną działalność firm, niekoniecznie powiązanych z lotnictwem, które jednak wykorzystywały technologie bardzo podobne, bądź tożsame z przemysłem samolotowym. Takim przykładem była działalność oparta na wykorzystaniu energetyki wiatrowej, gdzie produkuje się śmigła, podobnie jak skrzydła samolotowe, w technologii kompozytowej.

\"\"– Park Technologiczny Przemysłu Lotniczego był jedną z najważniejszych i najbardziej wyczekiwanych inwestycji w regionie – mówi Irena Marek, dyrektor Biura Zarządu placówki. – To miejsce, które w swoich założeniach miało na celu stworzenie dogodnych warunków rozwoju branży lotniczej i powiązanych z nią firm, poprzez udostępnienie profesjonalnej infrastruktury lądowiska i hal produkcyjno-hangarowych.

Realizacja
W październiku 2006 roku została podpisana umowa z Agencją Rozwoju Przemysłu SA w Warszawie, dotycząca dofinansowania realizacji projektu ze środków unijnych. W pierwszym kwartale 2007 roku zawarto umowę na wykonanie projektu i dokumentacji, w wyniku której powstała ekspertyza geodezyjna terenu przeznaczonego pod inwestycję, oraz wykonano badania geologiczne podłoża, wraz ze wskazaniem technologii usytuowania obiektów na hałdzie pokopalnianej KWK „Brzeszcze-Silesia Ruch II”. W trakcie realizacji projektu wykonano szereg robót ziemnych, polegających m.in. na wzmocnieniu podłoża pod fundamenty hal i budynek kontroli lotów, oraz wykonaniu płyty postojowej z drogą kołowania.

\"\"
fot. Bielski Park Technologiczny

W ramach inwestycji, wybudowano infrastrukturę niezbędną dla rozwoju firm z branży lotniczej, na którą złożyło się ponad 10 tys. m kw. nowoczesnych hal produkcyjnych i hangarów, pas startowy o nawierzchni asfaltowej i długości 700 m, drogi kołowania, parking i miejsca postojowe dla samolotów, stację paliw oferującą paliwo JET A1 i AVGAS, budynek kontroli lotów wraz z zapleczem biurowym oraz profesjonalnie wyposażoną salą konferencyjną. W wyniku długotrwałych rozmów prowadzonych z Urzędem Lotnictwa Cywilnego w Warszawie udało się uzyskać kod rejestrujący lądowisko, przyznany przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, a w dalszej kolejności szereg innych niezbędnych pozwoleń i certyfikatów.

Wnioski
Bielski Park Technologiczny dysponuje obiektem, w którym prowadzona może być działalność produkcyjna, handlowa, usługowa, szkoleniowa, naukowo-badawcza i doświadczalna, a także oferuje możliwość wynajmu ocieplonych hal produkcyjnych z zapleczem socjalno-biurowym. Są one wybudowane w systemie Borga, bez podpór wewnętrznych, dając duże możliwości adaptacji i dostosowania do potrzeb najemców. Dodatkowo, każda hala posiada osobno opomiarowany system dostawy mediów i odprowadzenia ścieków, system grzewczo-wentylacyjny oraz dojazd i bramy wjazdowe z obu stron. Cały teren Parku jest ogrodzony i chroniony przez profesjonalny personel. Warunki najmu hal są korzystne, z możliwością preferencji cenowych w okresie ich adaptacji dla potrzeb najemcy. Ponadto, na terenach przyległych do Parku zlokalizowany jest obszar, pozwalający na umiejscowienie tam kolejnych 30 tys. m kw. powierzchni produkcyjnych i magazynowych.

Udostępnianie odpowiedniego zaplecza technicznego innowacyjnym przedsiębiorstwom nie stanowi jedynej działalności placówki.
– Park stał się instytucją wsparcia otoczenia biznesu, zajmującą się także wyszukaniem projektów innowacyjnych – mówi Irena Marek. – Dysponujemy możliwościami pomocy merytorycznej i ekonomicznej oceny projektów biznesowych, przy udziale jednostki naukowo-badawczej.

Instytucja udziela pomocy przedsiębiorcom w znalezieniu źródeł finansowania projektów i pomysłów na innowacyjny biznes. Na terenie Parku swoją siedzibę posiada zalążkowy fundusz inwestycyjny Silesia Fund, którego celem jest ułatwienie małym firmom dostępu do zewnętrznych źródeł finansowania. Bielski Park Technologiczny kieruje do potencjalnych beneficjentów fundusze z Działania 3.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, w ramach projektu, który ma doprowadzić do wyszukania, zbadania i wdrożenia do realizacji 10 najciekawszych projektów innowacyjnych, wykorzystujących wyniki prac naukowo-badawczych i pomysłów biznesowych.

– Realizujemy projekty szkoleniowe, które mają na celu m.in. podniesienie kompetencji językowych osób posługujących się frazeologią lotniczą – dodaje Irena Marek. – Szkolenia są skierowane do pracowników branży lotniczej i innych branż, korzystających lub planujących skorzystać z techniki lotniczej w swojej pracy, oraz do osób ubiegających się o jedną z licencji lub świadectwo lotnicze.

W założeniach dalszego rozwoju Parku wymienia się głównie inwestycje w infrastrukturę, polegające na wydłużeniu pasa startowego oraz znacznym poszerzeniu terenów lądowiska samolotów, z przeznaczeniem dla szybowców i skoczków spadochronowych oraz śmigłowców.
Agnieszka Rodak


Projekt: Park Technologiczny Przemysłu Lotniczego– innowacja, kooperacja, rozwój
Program: Sektorowy Program Operacyjny – Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw 2004-2006, Priorytet 1– Rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu, Działanie 1.3 – Tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju firm
Wartość projektu: 36 mln zł
Wartość dofinansowania: 22,8 mln zł
Czas realizacji: październik 2006 – czerwiec 2008

powrót

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

7-9 maja, Katowice, XVI Europejski Kongres Gospodarczy, https://www.eecpoland.eu/

9 maja, II Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Samorząd Terytorialny wobec współczesnych wyzwań, https://uwr.edu.pl/
Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»