Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Artykuły » Praktyki unijne

»

E-starostwo w Opolu Lubelskim

Powiat opolski jako jeden z pierwszych w Polsce stał się powiatem zinformatyzowanym. Całkowity koszt informatyzacji sięgnął 334 tys. złotych.

Pod koniec 2006 roku starostwo w Opolu Lubelskim zakończyło projekt, dzięki któremu stało się możliwe świadczenie usług administracyjnych drogą elektroniczną. Projekt „Zastosowanie Technologii Informatyczno-Komunikacyjnych w Tworzeniu Społeczeństwa Informacyjnego” został zrealizowany w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, którego jednym z priorytetów jest rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencji regionów m.in. poprzez tworzenie infrastruktury społeczeństwa informacyjnego.

Geneza
Powiat Opolski położony jest na Powiślu Lubelskim w zachodniej części województwa lubelskiego. Prawie 70 proc. ludności stanowią mieszkańcy wsi. Dominującą firmą umożliwiającą dostęp do Internetu jest Telekomunikacja Polska. Na terenie Opola Lubelskiego i Poniatowej działa jeszcze prywatna firma ETERNA, ale jej zasięg nie wykracza poza obszar tych dwu gmin. Władze gmin starają się zapewnić swoim mieszkańcom możliwość korzystania z usług komputerowych. W gminnych centrach informacji, w domach kultury, bibliotekach czy nawet na terenie urzędów umieszczone są komputery, z których można skorzystać z interenetu, np. przy szukaniu pracy, promocji usług agroturystycznych, a także z usług biurowych takich jak skanowanie, pisanie czy drukowanie dokumentów. Na terenie gminy Poniatowa znajduje się także pięć infomatów, czyli kiosków internetowych PIAP.

Władzom powiatu przyświecały dwa zasadnicze cele. Pierwszym z nich była realizacja idei społeczeństwa informacyjnego poprzez dostosowanie standardu świadczonych usług w starostwie do jego założeń. Drugim natomiast było wyrównywanie szans obywateli w dostępie do wiedzy, informacji i infrastruktury na obszarach wiejskich w stosunku do mieszkańców większych ośrodków. Dzięki projektowi zapewniony będzie powszechny i szybki dostęp do internetu, co w perspektywie ma przeciwdziałać marginalizacji obszarów wiejskich. Kolejną korzyścią płynącą z informatyzacji urzędu jest redukcja kosztów i poprawa efektywności funkcjonowania administracji, jakości świadczonych usług oraz szybszy i pełniejszy dostęp do informacji publicznej.

\"\"– Nie wolno bać się techniki. Postęp jest nieunikniony i niewielu trzeba przekonywać, że informatyzacja wpływa na efektywność, poprawia warunki pracy oraz pozwala dostosować standard świadczonych usług do założeń społeczeństwa informacyjnego – przyznaje starosta opolski Zenon Rodzik. – Pozyskanie środków zewnętrznych nie było trudne, gdyż gdy się o nie staraliśmy nie było dużego zainteresowania realizacją projektów informatycznych.

Do 31 grudnia 2006 roku wykorzystano niecałe 20 proc. funduszy Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego przeznaczonych na realizację działania 1.5 Infrastruktura Społeczeństwa Informacyjnego.

Realizacja
Całkowity koszt informatyzacji sięgnął 334 tys. złotych. W 75 proc. został sfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, pozostałe 25 proc. pochodzi z budżetu powiatu. W październiku 2006 roku rozpoczęto działania, których efektem miało być powstanie e-urzędu, czyli systemu kompleksowej obsługi urzędu, umożliwiającego załatwianie spraw urzędowych przez internet. W tym celu unowocześniono infrastrukturę informatyczną oraz wdrożono system elektronicznego obiegu dokumentów i przeszkolono pracowników urzędu w zakresie korzystania z niego.

\"\"– W pierwszej kolejności należało stworzyć warunki do utworzenia sieci komputerowej – opowiada Henryk Stankiewicz, administrator sieci w starostwie. – Okablowaliśmy cały budynek, stworzyliśmy klimatyzowaną serwerownię, w której postawiono serwer aplikacyjny obsługujący elektroniczny obieg dokumentów. Zakupiliśmy także bezprzewodowy punkt dostępu do Internetu (Wireless Access Point) pozwalający na dostęp do usług sieciowych bez ryzykowania bezpieczeństwa sieci oraz 38 zestawów komputerowych.

Co zyskał petent dzięki informatyzacji

Przede wszystkim można sprawdzić na stronach BIP urzędu na jakim etapie realizacji jest jego sprawa. Wystarczy wejść w zakładkę „Stan Spraw” na stronie internetowej www.bip.lublin.pl/powiatopole i po podaniu numeru sprawy oraz NIP-u lub REGON-u uzyskuje się wszystkie informacje. Możliwe jest także sprawdzenie czy nasze prawo jazdy lub inny dokument komunikacyjny został już wydrukowany przez Państwową Wytwórnie Papierów Wartościowych pod internetowym adresem htpps://cpdpub.pwpw.pl/apps/PJ.aspx bez wychodzenia z domu. Aby ułatwić formalności związane ze sprawami urzędowymi na stronach BIPu umieszczono zakładkę „Instrukcje Załatwiana Spraw w Starostwie Powiatowym”. Znajduje się tam kilkanaście szczegółowych instrukcji, które opisują jakie dokumenty są wymagane do załatwienia danej sprawy, gdzie je należy złożyć, jakie są opłaty i jaki jest tryb odwoławczy. Ponadto można ze strony pobrać, do wypełnienia i wydrukowania w domu wszelkie formularze i wnioski.

– W ramach projektu trwają również prace nad dopracowaniem nowej strony internetowej www.opole.lublin.pl – opowiada Henryk Stankiewicz. – Chcemy, aby stanowiła ona aktualne kompendium wiedzy o powiecie. Nowa elektroniczna wizytówka powiatu ma wyróżniać się bogactwem informacji, przejrzystym układem i łatwiejszą nawigacją.

Aby umożliwić dostęp do usług internetowych urzędu tym mieszkańcom powiatu, którzy nie mają takiej możliwości w domu, w siedzibie starostwa na ul. Lubelskiej, oraz w wydziale geodezji na ul. Przmysłowej ustawiono internetowe kioski. Dzięki nim można bezpłatnie serfować po internecie, wysyłać e-maile, a przed wszystkim korzystać ze wszystkich internetowych usług urzędu.

I co dalej
Autorzy projektu przewidują, że w ciągu pierwszego roku od zakończenia inwestycji o 30 proc. wzrośnie korzystanie z Internetu przez mieszkańców i gości powiatu. Tym samym o 20 proc. wzrośnie liczba osób korzystających z elektronicznego kontaktu z administracją. Dzięki informatyzacji starostwo zaoszczędzi i to sporo: planowane jest obniżenie kosztów biurowych o 20 – 30 proc.

Szybciej, łatwiej, taniej, bez stania w kolejkach, bez nerwów – o takim załatwianiu spraw marzą i klienci urzędów, i urzędnicy. Informatyzacja niedługo stanie się standardem chociażby w wyniku realizacji rządowego projektu E-PUAP, czyli utworzenia elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej. Im wcześniej informatyzacja zostanie wprowadzona w życie, tym lepiej. Poza tym w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w tym roku mają być realizowane przede wszystkim te działania, na które fundusze są w dużym stopniu niewykorzystane. Do takich właśnie zalicza się tworzenie infrastruktury społeczeństwa informacyjnego.
Beata Pyza

Projekt: Zastosowanie technologii informatyczno-komunikacyjnych
w tworzeniu społeczeństwa informacyjnego
Program: ZPORR, Działanie 1.5 – Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego
Wykonawca: Starostwo powiatowe w Opolu Lubelskim
Dofinansowanie: 246 699,44 zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Okres realizacji: 27 września 2006 r. do 18 grudnia 2006 r.

powrót

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

7-9 maja, Katowice, XVI Europejski Kongres Gospodarczy, https://www.eecpoland.eu/

9 maja, II Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Samorząd Terytorialny wobec współczesnych wyzwań, https://uwr.edu.pl/
Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»