Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Artykuły » Praktyki unijne

»

Wzorowa komunikacja w Łomży

Aż dwa projekty łomżyńskie znalazły się wśród 51 projektów gminnych finansowanych z Funduszy Strukturalnych, wyróżnionych w programie Bank Dobrych Praktyk.

Pod koniec 2006 roku eksperci Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej wyłonili projekty finansowane z Funduszy Strukturalnych, które mogą być wzorcem dla innych działań samorządowych. Łomżyńskie projekty: Modernizacja układu komunikacyjnego m. Łomży w ciągu drogi wojewódzkiej nr 677 – Al. Legionów etap I oraz Rozbudowa i modernizacja miejskiego systemu transportowego Łomży i okolic spełniają wszystkie warunki wymagane w programie, ale w sposób szczególny wyróżniają się bardzo szerokim podejściem do rozwiązywanego problemu oraz odpowiedzią na potrzeby społeczności.

Modernizacja Alei Legionów
Aleja Legionów jest częścią głównego ciągu komunikacyjnego – odbywa się tu nie tylko ruch lokalny, ale też tranzytowy i międzynarodowy. Modernizowany odcinek stanowił 659,5m „wąskiego gardła” w mieście – istniejące skrzyżowania w godzinach szczytu były przeciążone; ruch powodował wiele kolizji i wypadków, a sygnalizacja świetlna i organizacja ruchu nie pozwalały na rozluźnienie zatorów komunikacyjnych.

\"\"
Modernizacja głównej ulicy w Łomży usprawniła ruch lokalny i tranzytowy przez miasto

Projekt realizowany był zgodnie z Polityką Transportową ustaloną w ramach Zintegrowanego Programu Gospodarki Transportowej miasta Łomża. Oddział Inwestycji i Zamówień Publicznych Wydziału Polityki Gospodarczej i Inwestycji wybrał wykonawcę i nadzorował wykonanie robót. Księgowość, sprawozdawczość, kontakty z instytucją pośredniczącą oraz wnioski o płatność leżały w gestii osób zatrudnionych na stanowisku ds. wdrażania projektów dofinansowywanych z Unii Europejskiej.
Powstał system sterowania ruchem na sześciu skrzyżowaniach z sygnalizacją znajdujących się na Al. Legionów. Całkowitą modernizację przeszła połowa z nich, wybudowano dwie sygnalizacje świetlne i dwie zatoki autobusowe. Przepustowość ulicy powiększyła się dzięki temu do 2250 pojazdów na godziny, a zmniejszenie strat powodowanych wypadkami drogowymi szacuje się na 2 500 000 zł.

Oceniająca projekt ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej Renata Stefaniak podkreśla szczególnie jego kompleksowość i szeroki zasięg.
– Projekt dotyczący modernizacji drogi został zaplanowany kompleksowo – obejmuje nie tylko budowę drogi, ale także zmodernizowanie trzech skrzyżowań, budowę dwóch zatok autobusowych, wprowadzenie sygnalizacji świetlnej oraz uporządkowanie istniejącej infrastruktury podziemnej – mówi Renata Stefaniak. Wszystkie media zostały umieszczone w pasie drogowym w sposób przemyślany i uporządkowany.

Za duży sukces uważa się też zrealizowanie projektu w terminie i bez większych zastrzeżeń ze strony jednostki realizującej ten projekt. Zadanie wykonano w pełnym wymiarze, osiągając nie tylko poprawę wydolności komunikacyjnej w mieście, ale też spełniając określone w projekcie wskazania liczbowe.

Rozbudowa i modernizacja miejskiego systemu transportowego Łomży i okolic

Jak wyglądała sytuacja Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji przed realizacją projektu? MPK dysponowało 50 autobusami. Większość taboru – 46  proc. stanu – używana była co najmniej od 15 lat, a średni wiek całego taboru to 12 lat. Taka „struktura wiekowa” sprawia, że stan techniczny i awaryjność wielu wozów powoduje konieczność ich pilnego wycofania z eksploatacji. Nie bez znaczenia było tu także zagrożenie środowiska związane z wysoką emisją spalin.

Analiza tych faktów doprowadziła Urząd Miejski i Przedsiębiorstwo Komunikacyjne do wniosku, że poprawa bezpieczeństwa, komfortu podróżowania, niezawodności usług oraz stanu środowiska będzie możliwa dzięki zakupowi i wprowadzeniu do eksploatacji nowoczesnego taboru. Nowe autobusy miały też odegrać ważną rolę w rozwoju sieci komunikacyjnej obsługiwanej przez transport zbiorowy.
W ramach projektu przewidziano modernizację i rozbudowę linii nr 9 oraz utworzenie nowej linii nr 6, obsługującej nową ulicę Rybaki. Wybudowano 10 km nowych tras, a zmodernizowano – 11 km. Dzięki temu dostępność mieszkańców do transportu miejskiego zwiększono  o 800 osób.

W ramach projektu zakupiono sześć autobusów VOLVO typ 7700 z silnikiem ekologicznym EURO 3. W każdym autobusie jest 100 miejsc, wszystkie wozy są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, mają zamontowane 4 kamery, które umożliwiają monitoring i poprawiają bezpieczeństwo podróżnych. Autobusy wykorzystują pozycjonowanie w systemie GPS, zapewniające m.in. zapowiadanie kolejnych przystanków. Autobusy przeznaczone są do obsługi linii nowych, przedłużonych i istniejących.

Renata Stefaniak wysoko ocenia znaczenie projektu dla miasta: Modernizacja transportu publicznego poprzez wydłużenie linii i uruchomienie autobusów spełniających europejskie standardy podniosła atrakcyjność komunikacji zbiorowej i zwiększyła dostęp do pracy, nauki i innych usług miasta dla mieszkańców miasta i gmin sąsiadujących. Tym samym wzmocniono atrakcyjność miasta jako ośrodka wzrostu gospodarczego a w perspektywie zrównoważonego rozwoju gospodarczego i społecznego całego regionu.
Katarzyna Cesluk

\"\"Renata Stefaniak
ekspert Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej

Projekty miasta Łomża są dowodem na możliwość skutecznego pozyskiwania środków z funduszy strukturalnych przez samorząd na realizację dobrze opracowanej i sukcesywnie realizowanej przez miasto strategii rozwoju. Równocześnie potwierdzają, iż dobrze przygotowany zespół pracowników potrafi zarówno skutecznie pozyskiwać środki z funduszy strukturalnych jak i realizować zaplanowane przedsięwzięcia. Wszystkie projekty są tworzone i dobrze realizowane przez pracowników samorządu, bez korzystania z firm zewnętrznych.
Zaprezentowane projekty miasta Łomży dowodzą, iż generalnym celem polityki transportowej miasta jest takie usprawnienie i rozwój systemu transportowego, które stworzy warunki dla sprawnego i bezpiecznego przemieszczania osób i towarów, przy ograniczeniu szkodliwego wpływu na środowisko naturalne i cywilizacyjne. Kolejnym krokiem po modernizacji układu komunikacyjnego jest poprawa jakości i atrakcyjności komunikacji miejskiej poprzez zakup sześciu niskopodłogowych autobusów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych z ekologicznymi silnikami EURO 3, z urządzeniami informacji audiowizualnej oraz systemem monitoringu wewnętrznego.

powrót

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

7-9 maja, Katowice, XVI Europejski Kongres Gospodarczy, https://www.eecpoland.eu/

9 maja, II Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Samorząd Terytorialny wobec współczesnych wyzwań, https://uwr.edu.pl/
Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»