Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Aktualności

»

Kordian Kolbiarz: Bezrobotni sami budują mieszkania

Problem wysokiego bezrobocia oraz deficytu mieszkań w gminie można rozwiązać - przekonuje dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Nysie.

\"\"Kordian Kolbiarz, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Nysie

Powiatowy Urząd Pracy w Nysie znalazł rozwiązanie jak jednocześnie obniżyć bezrobocie oraz deficyt mieszkań socjalnych. W wyniku projektu „budowa domów poprzez system szkoleń osób bezrobotnych” większość bezrobotnych biorących w nim udział znalazło pracę, a 12 rodzin otrzymało mieszkanie w domu socjalnym. Koszt budowy nie przekroczył 200 złotych za metr kwadratowy powierzchni użytkowej.
Projekt polega na połączeniu potrzeby budowy mieszkań socjalnych/komunalnych z możliwościami i szansami jakie dają środki Funduszu Pracy lub funduszy europejskich przeznaczone na szkolenia osób bezrobotnych. Pomysł na zainicjowanie projektu zrodził się z analizy systemu szkoleń realizowanych przez Powiatowy Urząd Pracy. Mimo realizacji szerokiej gamy kursów budowlanych trudno było dostrzec namacalny efekt szkolenia. Czasami zdarzało się, iż kursanci (np. w ramach kursu murarza) stawiali ścianę, która na zakończenie szkolenia była rozbierana. Po rozmowach prowadzonych z lokalnymi władzami zainteresowanie uczestnictwem w projekcie wyraził Burmistrz Paczkowa. 

W ramach porozumienie Gmina Paczków przygotowała nieruchomość pod względem formalno prawnym, dokumentację techniczną oraz pozwolenie budowlane oraz zabezpieczyła część materiałów budowlanych. Zapewnienie maszyn i urządzeń, kadry nadzorującej budowę, w tym kierownika budowy, środków ochrony osobistej, wykładowców i instruktorów należało (w ramach organizacji kursów) do Powiatowego Urzędu Pracy. Szkolenia realizowane były przez jednostkę szkolącą (Centrum Kształcenia Praktycznego w Nysie).
Cykl szkoleń realizowanych przez Powiatowy Urząd Pracy w Nysie obejmował szkolenie 176 osób bezrobotnych w kilkunastu zawodach budowlanych. Efektem zakończenia cyklu szkoleniowego było oddanie do użytku w listopadzie 2008 roku dwupiętrowego bloku z 12 mieszkaniami. Mieszkania zostały przekazane przez Burmistrza Paczkowa rodzinom oczekującym na przyznanie lokalu socjalnego (głównie samotnym matkom). 

Koszty projektu to ok. 450 000 zł z Funduszu Pracy i Europejskiego Funduszu Społecznego (kwota, która została wydatkowana przez urząd pracy na szkolenia) – koszty Burmistrza Paczkowa to nie więcej niż 200 000 zł (głównie materiały budowlane i koszty podłączeń do mediów). Obecnie w ramach tego systemu przygotowywana jest budowa miniosiedla domów socjalnych w gminie Otmuchów. W 2009 roku projekt „budowy domów poprzez system szkoleń osób bezrobotnych” zdobył Europejską Nagrodę Przedsiębiorczości.

2011-12-04 22:52:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

7-9 maja, Katowice, XVI Europejski Kongres Gospodarczy, https://www.eecpoland.eu/

9 maja, II Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Samorząd Terytorialny wobec współczesnych wyzwań, https://uwr.edu.pl/
Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»