Obfite opady śniegu, gwałtowne burze, osuwiska a zwłaszcza powodzie dotknęły w bieżącym roku wiele samorządów. Systemom do zarządzania kryzysowego została poświęcona specjalna konferencja.
Podczas spotkania zostały poruszone takie zagadnienia jak: systemy ostrzegania ludności cywilnej o zagrożeniu, organizacja akcji ratunkowych czy zarządzanie logistyczne w sytuacjach kryzysowych.
Paweł Witkowski, zastępca Dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie zwrócił uwagę, że najważniejsza współpraca jest z lokalną jednostką samorządu terytorialnego, na terenie której wystąpiła sytuacja kryzysowa.
– Nie jesteśmy w stanie zakupić specjalistycznego sprzętu do szkoleń, przeprowadzania „gier sztabowych”, ale są na rynku firmy, które specjalizują się w wypożyczaniu takiego sprzętu. Od prywatnych firm można także wypożyczyć sprzęt do przeprowadzenia samej akcji ratunkowej co jest tańsze od ofert składanych przez wojsko – mówi Paweł Witkowski.
Jako przykład przytoczono sytuację z akcji w Świniarach gdzie został przerwany wał przeciwpowodziowy. Przelot wojskowego śmigłowca to 7 tys. zł za godzinę, prywatna firma wypożyczyła bezzałogowy śmigłowiec, co kosztowało jedynie wymianę baterii po przelocie.
Podczas konferencji zaprezentowano także system ostrzegania ludności digitexCZK/IP oraz działanie Mobilnej Syreny Alarmowej zainstalowanej na pojeździe terenowym.
Organizatorem konferencji była firma MultiTrain, a Forum Samorządowe było patronem medialnym. (rp)
Konferencja Systemy do Zarządzania Kryzysowego, 14 września 2010, Warszawa