Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Aktualności

»


Jak przygotować roczny raport o stanie jednostki samorządu terytorialnego?

W tym roku po raz pierwszy, w terminie do 31 maja,  władze lokalne będą musiały sprawozdać się ze swojej pracy przygotowując roczny raport o stanie jednostki samorządu terytorialnego.

Czy mieszkańcy zyskają nowe narzędzie do poznania sytuacji gminy, powiatu czy województwa? Czy samorządowcy wykorzystają okazję do rzeczowej debaty z mieszkańcami? Wiele zależy od tego w jakiej formie raporty zostaną przygotowane i zaprezentowane na specjalnej sesji rady gminy, powiatu czy sejmiku województwa, a także od tego jak do udziału w debacie przygotują się  różnorodne lokalne środowiska. Eksperci Fundacji im. Stefana Batorego opracowali materiały pomocnicze, które ułatwią zadanie zarówno samorządowcom, jak i mieszkańcom.

Ustawa z 11 stycznia 2018 r. wprowadziła obowiązek przygotowywania rocznego raportu o stanie samorządu przez wójta, starostę, marszałka sejmiku województwa. W sprawozdaniu powinny znaleźć się informacje dotyczące sytuacji w takich obszarach jak: oświata, ochrona zdrowia, transport, polityka społeczna i mieszkaniowa, kultura, usługi komunalne, planowanie przestrzenne, ochrona środowiska, bezpieczeństwo, partycypacja obywatelska.

Pierwszy raport z działalności władz lokalnych będzie dotyczył roku 2018 i musi zostać przygotowany oraz przekazany radzie gminy/ powiatu/sejmikowi województwa do 31 maja. Ranga dokumentu jest duża, a nieprzygotowanie go może skutkować nieudzieleniem włodarzowi absolutorium.

Zgodnie z ustawą, w debacie nad raportem o stanie samorządu uczestniczyć mogą mieszkańcy.

– J
est to wprowadzenie po raz pierwszy do polskiego ustawodawstwa samorządowego formuły wysłuchania publicznego. Do głosu będą dopuszczeni mieszkańcy, których zgłoszenia zbiorą wymaganą liczbę podpisów. W gminie do 20 000 mieszkańców potrzebne będzie co najmniej 20 podpisów, w większych - co najmniej pięćdziesiąt – wyjaśnia dr hab. Dawid Sześciło, ekspert Fundacji Batorego.

Zdaniem eksperta: „
Dobry raport o stanie gminy powinien być nie tylko rzetelny i zawierać dużą ilość informacji. Równie ważna jest forma raportu, która zainteresuje mieszkańców i będzie wolna od urzędowej nowomowy czy specjalistycznego żargonu. To nie może być jedynie zestawienie liczb i wskaźników. Potrzebne jest również pogłębione przedstawienie kilku najważniejszych osiągnięć i wyzwań, które zajmowały uwagę władz w minionym roku. Przy okazji można pochwalić się największymi sukcesami, ale też wskazać problemy i zarysować cele na kolejny rok.”

Aby ułatwić samorządowcom zadanie Fundacja im. Stefana Batorego przygotowała materiały pomocnicze: „
Jak przygotować raport o stanie samorządu?”, autorstwa Dawid Sześciły oraz „Wzór raportu o stanie gminy, powiatu, województwa”, opracowany przez Bartosza Wilka.

Pamiętajmy, że  samorząd lokalny to nie tylko władze, ale również my mieszkańcy. Jesteśmy współodpowiedzialni za rozwój naszych miejscowości. Nie powinniśmy jedynie rozliczać władz w pięcioletnim cyklu wyborczym, warto  angażować się w sprawy gminy znacznie częściej. Raporty o stanie samorządu mogą stać się okazją do nawiązania stałego dialogu i współpracy władz z mieszkańcami – dodaje Joanna Załuska.

Źródło: http://www.batory.org.pl/

2019-03-27 06:58:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
Wydarzenia w najbliższym czasie

»

1-2 kwietnia, Rzeszów, IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Bezpieczeństwo energetyczne – filary i perspektywa rozwoju”, http://www.instytutpe.pl

3-4 kwietnia, Gdańsk, XX Konferencja STREFY Ex „Bezpieczeństwo pożarowe i wybuchowe- emisja, detekcja i przeciwdziałanie”, http://www.asekonferencje.com.pl

7-9 kwietnia, Sopot, IV Pomorskie Forum Drogowe/Polsko-Nordyckie Forum Drogowe

Więcej wydarzeń...

Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»

Felietoniści

»