Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Aktualności

»


Tomalik komentuje: Na Kongresie Edukacji powszechna krytyka planów MEN

W pierwszym dniu III Kongresu Edukacja i Rozwój w Warszawie w dniu 27 października 2016 r. na zaproszenie organizatorów z Wolters Kluwer SA wziąłem udział w debacie panelowej. Wypowiadałem się w gronie ośmiu osób - przedstawicieli środowisk samorządowych, oświatowych, szkolnictwa wyższego i organizacji pozarządowych na temat zmian w systemie oświaty projektowanych przez MEN. Nasze głosy wyrażały powszechną krytykę planów MEN. 

Żałuję, że Minister Edukacji Narodowej nie pojawiła się przed debatą i nie przedstawiła swoich założeń zmian systemu oświaty. Miałem nadzieję, że wysłucha naszych argumentów.

W debacie panelowej przedstawiłem stanowisko Związku Gmin Śląska Opolskiego wobec rządowego projektu ustawy dotyczącej likwidacji gimnazjów i przewidywanych skutków likwidacji gimnazjów w gminach członkowskichPrzedstawiłem też wnioski z burzy mózgów, która odbyła się w naszym Związku na spotkaniu roboczym osób odpowiedzialnych za zarządzanie oświatą w gminach w dniu 18 października.

Otrzymujemy poparcia dla stanowiska naszego Związku od prezydentów, burmistrzów, wójtów oraz rad miejskich i rad gmin – dotąd z woj. kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, łódzkiego, mazowieckiego, opolskiego, śląskiego, warmińsko-mazurskiego i wielkopolskiego. Organy gmin w listach i uchwałach obok poparcia zawarły swoje opinie, które odczytałem podczas debaty na Kongresie.

Prezydent Miasta Piły (woj. wielkopolskie) napisał: Uważam że planowana reforma nie przyczyni się do podniesienia poziomu nauczania. Istnieje bardzo realne prawdopodobieństwo, że w pilskich szkołach nie będziemy w stanie w pełni wykorzystać dobrze wyposażone sale lekcyjne i sale sportowe budowane i unowocześniane na potrzeby uczniów gimnazjum. Brak jest również określenia skutków finansowych dotyczących decyzji likwidacji gimnazjów. Najbardziej jednak stracą nauczyciele, ponieważ likwidacja gimnazjów oznacza utratę miejsc pracy, a z powodu niżu demograficznego zapewne nie wszyscy ją znajdą u innych pracodawców. Zgadzam się również z tym, że szybko przygotowana zmiana systemu oświaty spowoduje zamęt i nieporozumienie w gminach.

Wójt Gminy Szydłowo (woj. mazowieckie) napisał: Jesteśmy przeciwni likwidacji gimnazjów, na dzień dzisiejszy nie ma żadnych merytorycznych argumentów, które uzasadniają tak radykalne zmiany. Z likwidacją gimnazjów wiążą się między innymi zwolnienia nauczycieli i dyrektorów, przeładowanie szkół podstawowych, kumulacją rocznika w 2019 roku oraz przekreśleniem dotychczasowego dorobku gimnazjów wraz z najważniejszymi osiągnięciami tego typu szkół. Wiele osób stanie się osobami bezrobotnymi a inwestycje tj. budynki staną się pustostanem. Jako gmina wiejska jesteśmy przekonani, że nie trzeba likwidować, wystarczy poprawić, to co istnieje. Takie działania byłyby dla Gmin rozsądne, oszczędne i skuteczne.

Wójt Gminy Łubniany (woj. opolskie) napisał: Gimnazja po latach funkcjonowania należałoby zreformować w przemyślany i społecznie akceptowalny sposób. Przygotowanie reformy nie powinno mieć ekspresowego trybu. Stawianie przed uczniami, nauczycielami i organami prowadzącymi placówki szkolne tak wielu niewiadomych spowoduje organizacyjne i ekonomiczne koszty dla samorządów, zawodowe dla nauczycieli, a dla młodzieży niepewność co do dalszej możliwości edukacji w sytuacji funkcjonowania rozbieżnych programów edukacyjnych w tym samym czasie.

Wójt Gminy Świątki (woj. warmińsko-mazurskie) napisał: Moim zdaniem działanie rządu, w tej sprawie jest działaniem nieprzewidzianym, nieoszacowanym i nieprzemyślanym, będącym zdecydowanie realizacją obietnic przedwyborczych, niż chęcią poprawy jakości oświaty w naszym kraju. Nie zgadzam się ze stanowiskiem rządu, że żaden z nauczycieli nie starci pracy, a miejsc pracy w wyniku reformy będzie więcej. Patrząc przez pryzmat swojej gminy zdaję sobie sprawę z problemów związanych z likwidacją gimnazjów, z koniecznością zagospodarowania nowych budynków, ze znalezieniem zatrudnienia dla nauczycieli gimnazjów. A co będzie, jak likwidacja gimnazjów przyniesie odwrotny skutek od zamierzonego przez rząd?

Wójt Gminy Jarczów (woj. lubelskie) napisał: Uważamy, że likwidacja gimnazjów wiąże się z wyrzuceniem do kosza programów nauczania, nad którymi pracowano wiele lat, stworzono je na bazie piętnastoletnich doświadczeń. Reforma ta będzie się wiązała także z ponowną wymianą podręczników. Najbardziej stracą jednak nauczyciele – likwidacja gimnazjów oznacza likwidację miejsc pracy. Zamiast wprowadzać radykalne zmiany, powinniśmy ulepszyć system, wprowadzając program naprawczy.

Po Kongresie do naszego Związku dotarły kolejne listy i uchwały z poparciami. Oto wybrane opinie w nich zawarte:

Rada Gminy Golub-Dobrzyń (woj. kujawsko-pomorskie) napisała w uchwalonym Stanowisku, że przewiduje negatywne skutki likwidacji miejscowego gimnazjum, a wobec braku możliwości rzeczywistego udziału samorządu gminnego w konsultacjach dotyczących planowanych zmian w systemie oświaty stwierdza luki w uregulowaniach dotyczące małych, wiejskich ośrodków. Szczegółowa ocena funkcjonowania jedynego na terenie gminy Golub-Dobrzyń gimnazjum potwierdza dobrą organizację nauczania w dobrze wyposażonej, nowoczesnej szkole, a skupienie młodzieży w większym ośrodku wypełnia ideę wyrównywania szans edukacyjnych poprzez przygotowanie uczniów do wielkomiejskich warunków edukacji na kolejnych etapach edukacyjnych. Rada Gminy Golub-Dobrzyń popiera koncepcję wstrzymania pośpiesznych zmian w oświacie publicznej do czasu przeprowadzenia koniecznych i faktycznych konsultacji z samorządami gminnymi.

Rada Miasta Lubawa (woj. warmińsko-mazurskie) napisała w uchwalonym Stanowisku, że opowiada się za wstrzymaniem pośpiesznych zmian w oświacie publicznej do czasu przeprowadzenia rzeczywistych konsultacji z samorządami gminnymi. Tak jak wszystkie samorządy w Polsce dla swoich szkół tak i Gmina Miejska Lubawa jest od 1 stycznia 1996 r. organem prowadzącym dla lubawskiej szkoły podstawowej, a od 1 września 1999 r. również dla gimnazjum. Gmina jest właścicielem budynków szkół i infrastruktury do nich należącej. Na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat w budynek i infrastrukturę Gimnazjum im. Biskupów Chełmińskich samorząd zainwestował w sumie ponad 12 000 000 zł i co jest bardzo ważne budynek ten został zbudowany specjalnie na potrzeby gimnazjum. Ta bardzo duża, jak na warunki lokalne, inwestycja nie powinna zastać zaprzepaszczona. Pieniądze publiczne należy szanować i nie wolno doprowadzić do ich marnotrawienia. Nikt nie konsultował i nie zadał sobie trudu zbadania jak wielką szkodę może wyrządzić proponowana zmiana dla naszego miasta. Uważamy, tak jak inne samorządy, że „podstawą każdej głębokiej zmiany systemu oświaty musi być uzasadniona potrzeba jej wprowadzenia, potwierdzona wizją poprawy funkcjonowania całego systemu, poparta wcześniejszą społeczną akceptacją, z wyliczonymi kosztami jej wprowadzenia i dalszego funkcjonowania. Na razie takiej długoterminowej wizji nie ma, brak jest akceptacji społecznej. Zmiany oświatowe nie mogą być wprowadzane szybkimi decyzjami, gdyż skutkują one na kilkanaście kolejnych lat”. Poprzez likwidację lubawskiego gimnazjum zostanie zaprzepaszczony dorobek kilkunastu ostatnich lat. Samorząd będzie miał bardzo duży problem z zagospodarowaniem tego budynku na cele inne niż oświatowe. Z analizy przeprowadzonej przez Burmistrza jasno wynika, że likwidacja Gimnazjum w tak małym mieście jak Lubawa, gdzie obecnie istnieje tylko jedna szkoła podstawowa i jedno gimnazjum, doprowadzi do bardzo dużej redukcji zatrudnienia, ponieważ kosztów funkcjonowania dwóch szkół podstawowych, w tym jednej na bazie dotychczasowego gimnazjum, samorząd może nie udźwignąć.

zgso@zgso.org.pl  

2016-11-07 08:19:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

7-9 maja, Katowice, XVI Europejski Kongres Gospodarczy, https://www.eecpoland.eu/

9 maja, II Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Samorząd Terytorialny wobec współczesnych wyzwań, https://uwr.edu.pl/
Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»