Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Aktualności

»

Rewolucja w płatnościach w urzędzie

Proces cyfryzacji polskich urzędów przebiega dynamicznie od kilku lat, jednakże możliwość płatności kartą płatniczą bezpośrednio w urzędzie niestety wciąż należy do rzadkości.

Główną przyczyną obaw związanych z wdrożeniem płatności terminalowych na terenie urzędu są wysokie koszty akceptacji transakcji kartowych. W szczególności należy wskazać na pobieraną procentowo od każdej przeprowadzonej operacji opłatę „Merchant Service Charge” oraz koszty zmienne dzierżawy i serwisu terminali płatniczych, jak również opłaty za połączenia autoryzacyjne.

Czym jest Merchant Service Charge?

MSC składa się z opłaty interchange (opłata na rzecz organizacji płatniczych i banków wydawców instrumentu płatniczego) oraz marży agenta rozliczeniowego. Przyjmując, że stawka MSC dla urzędu wynosi 1,6%, a wysokość dokonywanej płatności to 100 zł, ostatecznie na koncie urzędu znajdzie się 98,40 zł (100 zł – 1,6% x 100). Czasami agenci rozliczeniowi proponują przekazywanie pełnej kwoty transakcji urzędowi i rozliczanie kosztów prowizji zbiorczą fakturą na koniec miesiąca. Strona kosztowa pozostaje jednakże taka sama, tylko odroczona w czasie.

Interchange fee – kość niezgody

Lwią część opłaty MSC stanowi tzw. interchange fee (IF), czyli należność przekazywana bankowi wydawcy – instytucji finansowej, która wydała daną kartę płatniczą. Debata, dotycząca wysokości stawek interchange, która w zeszłym roku odbiła się szerokim echem w mediach, znalazła – pomimo deklaracji obniżenia stawki ze strony organizacji płatniczych – swój finał w nowelizacji ustawy o usługach płatniczych (Dz. U. 2013, poz.1271). Choć ustawa weszła w życie 1 stycznia br., zapisy dotyczące maksymalnej wysokości stawek interchange zaczną rzeczywiście obowiązywać od 1 lipca 2014. Wynika to bowiem z faktu, iż legislator przewidział okres 6 miesięcy na dostosowanie działalności uczestników rynku usług płatniczych do zapisów ustawy.

Transakcyjność kart płatniczych w Polsce

W 38 milionowym kraju, jakim jest Polska, tylko w ubiegłym roku wydano około 35 mln kart płatniczych, co oznacza, iż statystycznie niemal każdy z nas posiada w swoim portfelu kartę umożliwiającą m.in. dokonywanie płatności w terminalach POS (ang. Point of Sale, punkt handlowy). Jak pokazują badania Narodowego Banku Polskiego dotyczące zwyczajów płatniczych Polaków z maja 2013 r. w praktyce są to dwie na trzy osoby.
Według danych NBP z czerwca 2014 r. („Informacja o kartach płatniczych I kwartał 2014”), pomimo iż średnia wartość pojedynczej transakcji bezgotówkowej dokonywanej kartą płatniczą systematycznie spada (ze 141 zł pod koniec 2003 r. do 79 zł w I kwartale 2014 r.), to jednak rośnie ich liczba. Dziesięć lat temu pojedynczą kartą płatniczą realizowano średnio trzy transakcje kwartalnie. Obecnie liczba ta wzrosła do 11,2 – czyli niemal czterokrotnie. Z tego wynika, iż coraz częściej sięgamy po plastikowy pieniądz.
Wraz z obniżeniem od 1 lipca 2014 stawek interchange i wynikającym z niego przewidywanym spadkiem wskaźnika wspomnianego wcześniej MSC (oczekuje się maksymalnie 0,99%), transakcyjność kart będzie odnotowywać coraz większe wzrosty.

Obniżka Interchange Fee i Merchant Service Charge to jednak za mało w przypadku płatności w urzędach

Wprowadzenie płatności terminalowych w urzędzie przy zastosowaniu obecnie funkcjonującego modelu, bazującego na stawce Merchant Service Charge, jest obarczone wysokimi kosztami. Urząd musi się liczyć nie tylko z koniecznością poniesienia kosztów wdrożeniowych (podłączenia, instalacje teleinformatyczne, terminale, etc.), ale także z cyklicznie otrzymywanymi fakturami o często trudnej do oszacowania wysokości (zmiennej i zależnej od kwot transakcji dokonanych przez poszczególnych interesantów w placówce urzędu).


Czy można inaczej?
Rozwiązanie stworzone przez PWPW S.A. i wdrożone już w kilkunastu urzędach w Polsce bazuje na płaskich stawkach interchange fee, dedykowanych dla płatności w segmencie administracji państwowej. Pozwala to na łatwą kalkulację kosztów związanych z ewentualnym wprowadzeniem obsługi płatności terminalowych w urzędzie. Jest to związane z faktem przyznania dla rozwiązania PWPW S.A.
przez organizacje płatnicze wspomnianej wyżej dedykowanej stawki rozliczeniowej – MCC Government. Co więcej koszt obsługi transakcji nie leży po stronie urzędu, a interesanta (jest on stały i niezależny od kwoty realizowanej transakcji). Tym samym cała kwota przewidziana ustawowo z tytułu opłat za wykonanie czynności administracyjnej trafia – bez potrąceń – na konto urzędu.

\"\"
W odróżnieniu od dotychczas spotykanych rozwiązań, przewidujących wyposażenie jedynie kas urzędu w terminale płatnicze, rozwiązanie PWPW S.A. zakłada umieszczenie terminali także na stanowiskach obsługi interesantów oraz ich integrację z usługami platformy Info-Car.pl (obejmuje serwisy: Pojazd i Kierowca, WORD). W konsekwencji interesant może dokonać zapłaty za czynności administracyjne związane np. z wydawaniem uprawnień do kierowania pojazdami czy rejestracją pojazdów bez konieczności odchodzenia od stanowiska obsługującego go urzędnika. Ścisła integracja systemów funkcjonujących w urzędzie z terminalem sprawia, iż nie ma konieczności ręcznego wpisywania kwoty bezpośrednio na terminalu czy długiego oczekiwania na potwierdzenie realizacji transakcji. Wszystko dzieje się w pełni automatycznie, dzięki czemu cały proces ulega nie tylko znacznemu skróceniu, ale również uproszczeniu.
Warto podkreślić, że Info-Car.pl to nie tylko płatności w urzędzie, ale również system pozwalający na dokonanie opłaty przez internet i okazanie stosownego potwierdzenia już w placówce. Potwierdzenie transakcji jest opatrzone indywidualnym numerem oraz kodem QR. Wprowadzenie numeru bądź zeskanowanie kodu automatycznie powoduje wyszukanie w systemie Info-Car właściwej sprawy. Dopuszczenie możliwości realizowania przez interesanta płatności za poszczególne czynności administracyjne drogą internetową pozwala na znaczne skrócenie czasu obsługi danej osoby już bezpośrednio w placówce urzędu.
Nowe formy płatności w wydziałach komunikacji znacznie upraszczają procedury wydawania dokumentów. Interesant spędza w urzędzie mniej czasu, a proces jego obsługi przebiega sprawniej. To z kolei wpływa na zmniejszenie kolejek oraz wzrost zadowolenia ze świadczonych przez urząd usług. A wszystko za sprawą zaoferowania szerszej gamy form płatności.

Pytania? kontakt@info-car.pl



2014-07-22 13:21:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

7-9 maja, Katowice, XVI Europejski Kongres Gospodarczy, https://www.eecpoland.eu/

9 maja, II Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Samorząd Terytorialny wobec współczesnych wyzwań, https://uwr.edu.pl/
Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»