Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Aktualności

»

Konkurs Markowy Samorząd Zawsze zielone światło

Ruszyła II edycja konkursu Markowy Samorząd, organizowanego przez Wolters Kluwer, wydawcę Systemu Informacji Prawnej LEX, miesięczników i innych publikacji samorządowych. Budowanie i konsekwentne zarządzanie marką miejsca oraz rozwój ekonomiczny – to kryteria oceny jednostek samorządu terytorialnego w konkursie.

PROMOCJA DOBRYCH PRAKTYK
Ideą projektu Markowy Samorząd jest dzielenie się dobrymi praktykami w samorządzie i promocja najlepszych JST, by stały się inspiracją dla innych.
W ekonomii marka odzwierciedla jakość towaru, jest jej gwarantem. Ten aspekt odnosi się także do jednostek terytorialnych, takich jak gminy, powiaty i województwa samorządowe. Gminy, które nie znajdą swojego miejsca w skali regionu i całego kraju, nie będą identyfikowane, kojarzone z pozytywnym działaniem, są skazane na klęskę gospodarczą. Dlatego też pomysł konkursu promującego budowanie marki jest zarówno interesujący, jak i potrzebny. Udział w nim może stanowić impuls do bardziej intensywnego działania, do zdrowej rywalizacji między samorządami.

– Pragniemy wyróżnić i nagrodzić te jednostki samorządu terytorialnego, które wypracowały własną markę oraz stale dbają o jej pozytywny wizerunek – mówi Agnieszka Kurzyńska, Dyrektor Segmentu Administracja Publiczna Wolters Kluwer. Jak podkreśla, budowanie marki miejsca to długi proces, przebiegający w zmiennych warunkach. Składa się z wieloetapowych działań – zintegrowanych i rozłożonych w czasie. Wymaga strategii, konsekwencji i dobrej komunikacji. To proces, który w zasadzie nigdy się nie kończy, bo rozwój z definicji zakłada dynamikę...

– Nagradzanie jednostek samorządu terytorialnego wyróżniających się wysokimi wynikami ekonomiczno-finansowymi oraz pod względem dobrze zaplanowanych, skutecznie i efektywnie realizowanych działań zorientowanych na budowę i promocję marki terytorialnej jest w polskich realiach samorządowych naprawdę pożądane. Ukazuje dobre przykłady, mobilizuje – podkreśla Anna Augustyn, wykładowca marketingu terytorialnego, ekonomiki i polityki regionalnej na Uniwersytecie w Białymstoku, przewodnicząca jury konkursowego.

DLA ROZWOJU GOSPODARCZEGO
– Istotnym elementem marki jednostki samorządu terytorialnego jest jakość jej systemu ekonomiczno-finansowego – wyjaśnia Marzanna Poniatowicz, prof. Uniwersytetu w Białymstoku, Kierownik Zakładu Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego, członek jury konkursowego. – Określiliśmy go przez pryzmat poszczególnych danych ekonomiczno-finansowych, decydujących o poziomie lokalnego rozwoju społeczno-gospodarczego i aktywności ekonomicznej danej jednostki terytorialnej, a w efekcie o poziomie życia mieszkańców oraz o lokalnych warunkach prowadzenia działalności gospodarczej, czyli o jakości lokalnego środowiska dla biznesu.
Zielone światło dla inwestorów to również zasoby własne, potencjał ludzki jednostki terytorialnej – dostępność kadr, sieci podwykonawców, dostawców...
Znakomitym przykładem jest laureat ubiegłorocznej edycji konkursu w kategorii gmina wiejska – Tarnowo Podgórne.
– Rzeczywiście jednym z priorytetów naszych działań jest rozwijanie klimatu sprzyjającego przedsiębiorczości oraz tworzenie warunków zachęcających do inwestowania – powiedział wójt Tadeusz Czajka. – To przyciąga zainteresowanie zagranicznych inwestorów: w ciągu ostatnich 20 lat powstało u nas 220 spółek z kapitałem zagranicznym, zainwestowano blisko miliard dolarów. Firmy zaoferowały zatrudnienie – nie tylko bezpośrednie, także w formie outsourcingu (lokalne podmioty początkowo były podwykonawcami, a potem stopniowo rozszerzając listę klientów, umacniały pozycję rynkową).
W sumie działa u nas 4,5 tys. podmiotów gospodarczych, z czego 70 proc. to małe, rodzinne firmy (statystycznie rzecz ujmując co trzecia rodzina prowadzi własny biznes). Dowodem przedsiębiorczości jest fakt, iż tylko w 2012 roku przybyło ponad 150 nowych podmiotów.
Tak duża liczba firm sprawia, że Gmina Tarnowo Podgórne to największy w poznańskiej strefie podmiejskiej rynek pracy – ponad 30 tys. miejsc pracy (co przy 22 tysiącach mieszkańców musi robić wrażenie).

W aspekcie ogólnokrajowym konkurs jest płaszczyzną upowszechniania dobrych praktyk. Nagradzanie najlepszych jednostek jest dodatkową ich promocją i popularyzacją nagrodzonych działań.
Największe szanse na rozwój i zapewnienie dobrej jakości życia swoim mieszkańcom ma ta jednostka samorządowa, w której inwestorzy mają zawsze zielone światło. To lapidarne sformułowanie zawiera kwintesencję tego, co mają do zrobienia samorządy na drodze budowy konkurencyjności i tworzenia marki miejsca, jak identyfikacja jego mocnych stron, konstruowanie najlepszej możliwej oferty dla biznesu, gwarancja stabilności warunków działania firm, przewidywalności relacji i regulacji, dobra komunikacja, troska o każde nowe miejsce pracy, każdy element infrastruktury społecznej.

Warunki udziału w konkursie Markowy Samorząd
Warunkiem uczestnictwa w Konkursie jest złożenie kompletnie wypełnionego Kwestionariusza Ankiety Uczestnika Konkursu Markowy Samorząd oraz przesłanie Prezentacji do 30 kwietnia tego roku pocztą elektroniczną na adres: NowakA@wolterskluwer.pl lub pocztą tradycyjną na adres Wydawnictwa z dopiskiem „Markowy Samorząd”.

\"\"

2014-04-10 12:44:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

7-9 maja, Katowice, XVI Europejski Kongres Gospodarczy, https://www.eecpoland.eu/

9 maja, II Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Samorząd Terytorialny wobec współczesnych wyzwań, https://uwr.edu.pl/
Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»