ZTM w Lublinie zaoferował mieszkańcom bilety za 1zł obowiązujące w Strefie Płatnego Parkowania i dzięki temu zwiększył liczbę pasażerów komunikacji miejskiej.
Sławomir Podsiadły, zastępca Dyrektora ds. Przewozów, ZTM Lublin
Wprowadzenie przez nas nowych biletów związane było z uruchomieniem w Lublinie Strefy Płatnego Parkowania. Z racji zdecydowanego ograniczenia darmowych miejsc parkingowych.
W centrum miasta zwiększyła się rola komunikacji zbiorowej na tym obszarze. Dlatego postanowiliśmy zaoferować mieszkańcom nowe bilety w celu podniesienia atrakcyjności takiej formy poruszania się po strefie. Jest ona bowiem łatwiejsza, tańsza i szybsza.
Takie rozwiązanie skierowane jest w szczególności do osób poruszających się w obrębie centrum miasta, które rezygnują z przejazdów samochodami osobowymi i możliwości ich parkowania w tym obszarze, w zamian za dużo niższą cenę biletu jednoprzejazdowego w Strefie Płatnego Parkowania. Bilet jednoprzejazdowy w Strefie Płatnego Parkowania w cenie 1 zł obowiązuje wyłącznie w dni robocze, tj. od poniedziałku do piątku w pojazdach komunikacji dziennej z wyłączeniem możliwości przesiadania się do innego pojazdu. Bilet obowiązuje do pierwszego przystanku po wyjeździe ze strefy. Ma on zachęcać kierowców, by z własnego samochodu przesiedli się do autobusów. Ale z biletów mogą korzystać wszyscy pasażerowie. Przeprowadziliśmy szeroką akcję promocyjną nowych biletów wśród mieszkańców i pasażerów. Głównie za pomocą lokalnych mediów, stron internetowych, jak również poprzez plakaty umieszczone w pojazdach komunikacji miejskiej oraz na przystankach. Plakat zawierał mapkę z zaznaczonym obszarem Strefy Płatnego Parkowania oraz zasady korzystania z biletu za 1 zł. Dodatkowo wszystkie przystanki w strefie i pierwsze po wyjeździe z niej zostały specjalnie oznaczone, aby pasażerowie sprawnie mogli poruszać się w obszarze strefy komunikacją miejską i właściwie korzystać z tańszych biletów. Pasażer otrzymał w ten sposób jasną i czytelną informację, na których przystankach może wsiadać i wysiadać, bez narażania się na ewentualne problemy w przypadku kontroli biletów.
Od początku funkcjonowania strefy, tj. od października 2012 r. do końca kwietnia br. roku, sprzedaż biletów za „złotówkę” wyniosła blisko 70 tys. sztuk. Dodatkowo, z miesiąca na miesiąc obserwujemy tendencję wzrostową i coraz większe zainteresowanie ze strony pasażerów.
Takie rozwiązanie funkcjonuje w Lublinie niecały rok. O jego pełnej ocenie będziemy mogli mówić w dłuższej perspektywie czasu, ale jak do tej pory widać, spełnia swoją rolę.
Wspomaga system strefy płatnego parkowania, tj. zmniejsza liczbę przejazdów samochodów osobowych, a jednocześnie zwiększa liczbę pasażerów komunikacji miejskiej w obszarze obejmującym Strefę Płatnego Parkowania.