Pozytywna informacja gospodarcza jest dodatkowym źródłem informacji potwierdzającym wiarygodność finansową klientów i kontrahentów – przekonuje prezes zarządu Rejestru Dłużników ERIF BIG SA
Zgodnie z regulacjami prawnymi do biur informacji gospodarczej (BIG) mogą trafiać nie tylko negatywne komunikaty dotyczące zadłużenia, ale także informacje o terminowym regulowaniu zobowiązań finansowych.
W celu poinformowania konsumentów i samorządów o korzyściach płynących z budowania pozytywnej historii płatniczej, Rejestr Dłużników ERIF BIG SA uruchomił serwis infoPozytywni.pl.
– Chcemy, aby wiedza na temat korzyści z posiadania informacji pozytywnej, ale i konsekwencji związanych z posiadaniem negatywnych wpisów w BIG, była dostępna i zrozumiała dla szerokiego grona odbiorców. Stąd właśnie pomysł stworzenia strony infoPozytywni.pl, na której przede wszystkim konsumenci mogą znaleźć odpowiedzi m.in. na pytania dotyczące budowania pozytywnej historii płatniczej i korzyści z nią związanych – mówi Edyta Szymczak, prezes zarządu Rejestru Dłużników ERIF BIG SA.
Pozytywny wpis może być wykorzystywany przez samorządy jako narzędzie motywujące do terminowej spłaty zobowiązań. Dzięki fakturom i rachunkom zapłaconym na czas każdy uczestnik obrotu gospodarczego buduje swoją pozytywną historię płatniczą i wiarygodność, która może pomóc w uzyskaniu lepszych warunków współpracy z bankami czy innymi usługodawcami.
– Aby zamieścić w rejestrze wpis pozytywny, trzeba spełnić kilka warunków. Wpisu można dokonać, jeśli od chwili ostatecznego spełnienia zobowiązania upłynęło nie więcej niż 12 miesięcy, a należność została uregulowana w terminie lub z opóźnieniem mniejszym niż 60 dni. Dla instytucji lub JST to dodatkowe narzędzie wpływające na lojalność płatniczą i mobilizujące do systematycznego wywiązywania się ze zobowiązań finansowych wobec wierzyciela – podkreśla Edyta Szymczak.
Z bazy Rejestru Dłużników ERIF wynika, że rośnie znaczenie informacji pozytywnej. Na koniec IV kwartału 2012 roku w bazie Rejestru Dłużników ERIF znajdowało się 1,3 mln spraw, z czego ponad 16 tys. stanowiły wpisy pozytywne. W porównaniu do III kwartału 2012 roku liczba informacji pozytywnych w Rejestrze wzrosła o 62 proc. (rp)