Roczne programy współpracy muszą być przyjmowane w ramach konsultacji społecznych, a sprawozdania z nich muszą być publikowane w BIP – sejm uchwalił nowelizację ustawy o działalności pożytku publicznego.
W ostatnim dniu czerwca Sejm uchwalił zmiany w ustawie o działalności pożytku publicznego. Prace nad tą nowelizacją przeszły bez większego echa, ponieważ miała ona dość ograniczony i raczej techniczny charakter, ważny jednak zarówno dla organizacji, jak i samorządów.
Roczne programy współpracy z organizacjami społecznymi muszą być przyjmowane w ramach konsultacji społecznych. (fot.
sangonet)
We wspomnianej nowelizacji doprecyzowuje się między innymi przepisy regulujące wykonanie sprawozdań z realizacji programów współpracy z organizacjami pozarządowymi.
– Częstokroć, zwłaszcza w przypadku małych samorządów, są to jedyne dokumenty, które powstają w partycypacyjny sposób – uważa Grzegorz Makowski, ekspert Instytutu Spraw Publicznych.
W art. 5a dodano zapis wyraźnie wskazujący, że oprócz tego, że roczne programy współpracy mają być przyjmowane w ramach konsultacji społecznych, to sprawozdania z nich muszą być publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej (podobnie jak i same programy). Jak uważa Makowski niestety, dla wielu samorządów brak tego jednoznacznego wskazania był wystarczającym argumentem, aby programów nie upubliczniać. Jego zdaniem jest to o tyle niepokojące, że dostęp do informacji to główny warunek uczestnictwa w życiu publicznym.
Inną zmianę jest nowy przepis art. 11 ust. 2b, który dokładnie określa, co nie może być przedmiotem zlecenia, m.in.: ogłoszenie konkursu, powołanie komisji, wybór ofert, ogłoszenie wyników i unieważnienie konkursu.
Te czynności związane z procedurą konkursową pozostaną w gestii administracji. Jednocześnie, dookreślono procedury wyboru członków komisji konkursowych, tak aby wyeliminować możliwość powstania konfliktu interesów.
Jednoznacznie określono, kiedy przedstawiciele organizacji nie mogą wchodzić w skład tych ciał i w jakich sytuacjach komisje mogą funkcjonować bez udziału strony społecznej.
– Takie doprecyzowanie było potrzebne zwłaszcza ze względu na małe gminy, w których funkcjonuje zaledwie kilka organizacji. Często uniemożliwiało to wypełnienie ustawowego wymogu włączania strony społecznej do komisji – uważa Makowski. (
ag)
Źródło: Biuletyn Kompas - Kolejna nowelizacja Ustawy o działalności pożytku publicznego, www.isp.org.pl
Na naszym Facebooku:
Na blogu Forum Samorządowego: