Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Aktualności

»

Grzegorz Makowski: Samorządy muszą publikować programy współpracy z NGO

Roczne programy współpracy muszą być przyjmowane w ramach konsultacji społecznych, a sprawozdania z nich muszą być publikowane w BIP – sejm uchwalił nowelizację ustawy o działalności pożytku publicznego.

W ostatnim dniu czerwca Sejm uchwalił zmiany w ustawie o działalności pożytku publicznego. Prace nad tą nowelizacją przeszły bez większego echa, ponieważ miała ona dość ograniczony i raczej techniczny charakter, ważny jednak zarówno dla organizacji, jak i samorządów.

\"\"
Roczne programy współpracy z organizacjami społecznymi muszą być przyjmowane w ramach konsultacji społecznych. (fot. sangonet)

We wspomnianej nowelizacji doprecyzowuje się między innymi przepisy regulujące wykonanie sprawozdań z realizacji programów współpracy z organizacjami pozarządowymi.

– Częstokroć, zwłaszcza w przypadku małych samorządów, są to jedyne dokumenty, które powstają w partycypacyjny sposób – uważa Grzegorz Makowski, ekspert Instytutu Spraw Publicznych.

W art. 5a dodano zapis wyraźnie wskazujący, że oprócz tego, że roczne programy współpracy mają być przyjmowane w ramach konsultacji społecznych, to sprawozdania z nich muszą być publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej (podobnie jak i same programy). Jak uważa Makowski niestety, dla wielu samorządów brak tego jednoznacznego wskazania był wystarczającym argumentem, aby programów nie upubliczniać. Jego zdaniem jest to o tyle niepokojące, że dostęp do informacji to główny warunek uczestnictwa w życiu publicznym.

Inną zmianę jest nowy przepis art. 11 ust. 2b, który dokładnie określa, co nie może być przedmiotem zlecenia, m.in.: ogłoszenie konkursu, powołanie komisji, wybór ofert, ogłoszenie wyników i unieważnienie konkursu.

Te czynności związane z procedurą konkursową pozostaną w gestii administracji. Jednocześnie, dookreślono procedury wyboru członków komisji konkursowych, tak aby wyeliminować możliwość powstania konfliktu interesów.

Jednoznacznie określono, kiedy przedstawiciele organizacji nie mogą wchodzić w skład tych ciał i w jakich sytuacjach komisje mogą funkcjonować bez udziału strony społecznej.

– Takie doprecyzowanie było potrzebne zwłaszcza ze względu na małe gminy, w których funkcjonuje zaledwie kilka organizacji. Często uniemożliwiało to wypełnienie ustawowego wymogu włączania strony społecznej do komisji – uważa Makowski. (ag)

Źródło: Biuletyn Kompas - Kolejna nowelizacja Ustawy o działalności pożytku publicznego, www.isp.org.pl



Na naszym Facebooku:


\"\"



Na blogu Forum Samorządowego:

2011-07-11 09:04:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

22 maja, Warszawa, Konferencja CyberGov Bezpieczeństwo IT w Sektorze Publicznym, https://www.cybergov.pl

27-28 maja, Warszawa, Konferencja Wyzwania nowej kadencji, https://www.miasta.pl

28 maja, Warszawa,
Konferencja Innowacyjny Samorząd 2024, https://www.samorzad.pl
Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»