Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Artykuły » Inwestycje

»

Z Monachium w Niepołomicach

W gminie Niepołomice od kilku lat gospodarka rozwija się prężnie. Budżet gminy napędzają przede wszystkim podatkami od nieruchomości.

Największe wpływy z podatku od nieruchomości pochodzą od dużych przedsiębiorstw, których w Niepołomicach nie brakuje. Władze miasta i gminy ściągają na swój teren dużych inwestorów, takich jak Coca Cola, która w 1997 roku zbudowała tam fabrykę, a blisko dziesięć lat później rozszerzyła inwestycję o Centrum logistyczne Coca Cola HSBC. Do Niepołomic z Krakowa została przeniesiona placówka firmy White-Cap – producenta nakrętek do napojów. Na terenie Niepołomic znajduje się Strefa Przemysłowa o powierzchni 400 ha. 140 ha znajduje się w granicach podsterefy Krakowskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

\"\"– Sukces ekonomiczny Niepołomic związany jest z bliskością Krakowa – miasta akademickiego – mówi Adam Twardowski, kierownik Referatu Strategii i Rozwoju w Urzędzie Miasta i Gminy Niepołomice. 

Niepołomice od Krakowa dzieli odległość 25 km. Odpowiednia infrastruktura, składająca się z przebiegających przez gminę dróg krajowych i wojewódzkich oraz linii kolejowej, sprawia, że gmina jest atrakcyjnym punktem komunikacyjnym. Nieopodal Niepołomic znajduje się port lotniczy Kraków Balice, obsługujący 3 mln pasażerów rocznie. Obecnie w budowie znajduje się również autostrada A4.  

– Kiedy 15 lat temu w nikomu nie znanych Niepołomicach wybudowała swoją fabrykę Coca Cola, mieliśmy do czynienia z efektem swoistej  mody na inwestowanie u nas. Były to większe i mniejsze firmy, ale każda taka „nowość” ma swój kres. Pojawienie się koncernu MAN przyniosło nam nowy rozwojowy impuls – mówi burmistrz Niepołomic Stanisław Kracik.

Koszycka konkurencja pokonana
W staraniach o nowego inwestora Niepołomice rywalizowały ze słowackimi Koszycami w końcowym etapie negocjacji z MANem.

– Niepołomice znajdują się na płaskich terenach wokół Krakowa. Wygraliśmy z rywalizującymi o inwestycję słowackimi Koszycami, mimo że działka w Niepołomicach była gorzej przygotowana. Koszyce oferowały grunt scalony z kompletem przyłączy, u nas te prace były do wykonania po podpisaniu umowy – opowiada Adam Twardowski.

Niemiecki koncern zainwestował w Niepołomicką fabrykę ciężarówek prawie 100 mln zł. Polski rząd udzielił inwestorowi 15 procentową pomoc, podczas gdy na Słowacji proponowane wsparcie wynosiło 30 proc. Natomiast oferta gminy Niepołopmice zawierała zwolnienie MANa z podatku od nieruchomość w wysokości 100 tys. euro. Według Adama Małeckiego, kierownika Wydziału Produkcyjnego Departamentu Inwestycji Zagranicznych w Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, sukces Niepołomic związany jest z profesjonalną postawą przedstawicieli polskich samorządów.

– W Niepołomicach inwestorzy nie mieli problemu z bliską współpracą z województwem i gminą – tłumaczy Adam Małecki. – Proces negocjacyjny poprzedzający decyzję o wyborze Niepołomic jako miejsca lokalizacji fabryki dokonywał się w formule okrągłego stołu. Uczestniczyły w nim wszystkie zaangażowane w proces strony, tj. władze samorządowe, wojewódzkie, dostawcy mediów oraz przedstawiciele agencji np. ANR, PAIiIZ.

16 sierpnia 2005 podpisane zostało porozumienie między województwem małopolskim, powiatem wielickim i gminą Niepołomice oraz zakładami dostarczającymi media.

Każda inwestycja wymaga poświęceń
Gmina zbudowała 2,5 km obwodnicy miasta i 700 metrów drogi dojazdowej do fabryki, w którą samorząd zainwestował 1 mln zł. Przebudowa dróg gminnych, kanalizacji, wodociągu i oczyszczalni ścieków to dla gminy był koszt wysokości 21,6 mln zł. 75 proc. tej kwoty pochodziło z funduszy europejskich. Starostwo powiatowe przebudowało drogę powiatową inwestując 2 mln zł, a zarząd województwa zobowiązał się w umowie do modernizacji drogi wojewódzkiej za 13,5 mln zł i obniżenia świateł przejazdu na wiadukcie kolejowym. Zakład Energetyczny zbudował nową stację transformatorową ponosząc tym samym koszty w wysokości 14,4 mln zł. Całość inwestycji przygotowawczych pochłonęła ponad 50 mln zł.

– Część pieniędzy zainwestowanych przez gminę pochodzi z funduszy Phare 2003 (Spójność Społeczna i Gospodarcza). W podatkach od nieruchomości inwestycja zwróci się w całości w ciągu 2 lat. W Niepołomicach od początku istnienia strefy przemysłowej nie stosujemy ulg w podatku od nieruchomości. Gmina cały czas inwestuje w rozwój tej strefy. Obecnie na potrzeby firm strefowych, w tym MAN-a, powstaje projekt węzła autostrady – komentuje Adam Twardowski.

– Rozmowy z firmą MAN nie należały do łatwych. Byłoby nieuczciwe mówić tu jedynie o dokonaniach władz Niepołomic – wspomina Stanisław Kracik. – Inwestor potrzebował nie tylko uzbrojonej we wszystkie media ogromniej na Małopolskie warunki działki, ale także infrastruktury poza Niepołomicami i to realizowanymi przez inne niż Gmina  podmioty. Łatwiej powiedzieć niż zrobić. Po to aby można było skutecznie skupić 162 ha gruntów od ponad 200 właścicieli, Zarząd Województwa powołał celową spółkę, Małopolskie Parki Przemysłowe i wyposażył ją w stosowne środki finansowe.

Oczywiście, jak w przypadku każdego innego przedsięwzięcia, nie wszystko poszło gładko.
– Najbardziej stresującym dla mnie momentem w całym procesie była chwila rozmowy z właścicielem kluczowej dla sprawy działki o powierzchni 80 ha, który w dniu przyjazdu delegacji firmy, zmienił zdanie i zażądał 7 mln zł więcej niż to wcześniej ustaliliśmy.

W toku prac budowlanych okazało się, że jakość gruntów jest inna niż przewidywana. Poziom wód gruntowych był zbyt wysoki, co spowodowało pewne komplikacje.

Fabryka została oficjalnie otwarta 4 października 2007 roku. Ogółem dzięki niemieckiej inwestycji zatrudnienie znalazło przez ostatnie dwa lata 650 osób.

Tajemnica sukcesu Niepołomic

– W małej gminie nie ma kłopotu z formalnościami administracyjnymi – twierdzi Adam Twardowski. – Wszystkie sprawy administracyjne zostały w Niepołomicach zamknięte w ciągu 3,5 miesiąca.

Jak powiedział Adam Małecki z PAIiIZ, o tym, że inwestycja zostanie zrealizowana w danym miejscu decyduje wiele czynników. W przypadku Niepołomic, według Małeckiego, ważną rolę odegrał profesjonalizm władz miasta oraz województwa, które odznaczyły się dużą efektywnością w rozwiązywaniu problemów związanych z przygotowaniem terenu pod inwestycję. Mocną stroną tej lokalizacji jest również sąsiedztwo Krakowa – dużego miasta oferującego wysoką jakość życia. Zdaniem eksperta z PAIiIZ dla ekspatów dostęp do szkół zagranicznych, bogatej oferty kulturalno-sportowej oraz międzynarodowego lotniska jest niezwykle ważny.

– O sukcesie Niepołomic zadecydowało wiele czynników: determinacja i zaangażowanie stron procesu, wykwalifikowana kadra pracownicza zamieszkująca okolicę, dostępność transportowa. Na etapie projektowania fabryki w Niepołomicach autostrada A4 od Krakowa zapewniała dobre połączenie z Republiką Federalną Niemiec. Obecnie prowadzone są prace budowlane mające na celu  przedłużenie autostrady w kierunku Tarnowa. Reasumując, o ile o porażce w walce o przyciągnięcie inwestycji udaje się czasami wskazać na jeden, zasadniczy czynnik, o tyle zwycięstwo jest z reguły wypadkową wielu elementów – podsumowuje Małecki.
Anna Grabowska

powrót

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

27 marca, Warszawa, Posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, https://www.gov.pl/web/

27-28 marca, Warszawa, Forum Finansowania Agrobiznesu, https://pisb.pl/


Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»