Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Artykuły » KWRiST

»

Mapy powodziowe ograniczą rozwój JST

Zdaniem samorządowców potrzebne są dalsze prace nad rozporządzeniami związanymi z mapami zagrożeń powodziowych. Sporna pozostaje kwestia, kto będzie wypłacać odszkodowania za tereny naniesione na mapy.

Podczas ostatniego posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w ramach VII kadencji Sejmu zaopiniowanych zostało w sumie 51 projektów rozporządzeń. Dwa projekty zostały zdjęte z porządku obrad – projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie „aktualizacji Krajowego planu gospodarki odpadami 2014” oraz projekt Ministra Zdrowia zmieniający rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Projekt przygotowany w resorcie zdrowia został zdjęty, ponieważ został przez ministra podpisany bez konsultacji ze stroną samorządową. 29 projektów zostało zaopiniowanych pozytywnie. 20 projektów rozporządzeń, w tym zdecydowana większość Ministerstwa Spraw Wewnętrznych dotycząca projektu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, została odesłana do dalszego procedowania w odpowiednich zespołach.

Mapy powodziowe realnym zagrożeniem

Pakiet rozporządzeń dotyczących aktualizacji planów zagospodarowania wodami na obszarze dorzeczy poszczególnych rzek Polski oraz pakietu dotyczącego planów zarządzania ryzykiem powodziowym nie uzyskał akceptacji strony samorządowej i został odesłany do Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.

Uwagi strony samorządowej przedstawił Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich.

– Zgłaszamy uwagi, które sformułowaliśmy już ponad rok temu. Mamy mianowicie wątpliwości, które dotyczą uwzględniania map ryzyka powodziowego w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Nie została wciąż ostatecznie załatwiona kwestia odpowiedzialności odszkodowawczej – powiedział Andrzej Porawski.

Pomimo że była propozycja ze strony rządu, dotycząca systemowego rozwiązania sprawy w sposób zgodny z istniejącym orzecznictwem i która mogłaby zostać zaakceptowana przez stronę samorządową, to została ona zgłoszona za późno i parlament nie zdążył się nią zająć. Propozycja zakładała, że jeżeli sprawcą zmiany

w prawie jest inny podmiot niż gmina w ramach swojej samodzielności i odpowiedzialności, to wtedy ten podmiot ponosi odpowiedzialność o charakterze odszkodowawczym. Brak takiego zapisu w opinii samorządowców grozi trudnymi do oszacowania wnioskami o odszkodowania za tereny, które po naniesieniu na mapy ryzyka powodziowego i uwzględnione w planach zagospodarowania przestrzennego stracą swoją wartość.

– Zdajemy sobie sprawę, że kwestia odpowiedzialności za odszkodowania nie zostanie rozwiązana natychmiast, ponieważ to kwestia legislacyjna, ale opracowaliśmy opinię prawną, którą udostępnimy niezwłocznie posłom nowej kadencji Sejmu – zapowiedział dyrektor biura ZMP.

 

Wątpliwa jakość przygotowanych map

Samorządowcy mają też liczne wątpliwości o charakterze merytorycznym, dotyczące jakości map. Wynikają one z konkretnych opinii, np. Urzędu Morskiego w Szczecinie, który negatywnie zaopiniował mapę ryzyka powodziowego dotyczącego Świnoujścia, z której wynika, że 100 proc. obszaru miasta powinno zostać objęte zakazem zabudowy.

– Podobne uwagi zgłasza także Gdańsk. Natomiast Wrocław wskazuje, że mapy nie uwzględniają inwestycji dokonanych w mieście po powodzi

w 1997 r. Tymczasem dokonano szeregu zmian mających na celu zabezpieczenie miasta przed powodzią – argumentował Porawski.

Samorządowiec przyznał, że w obecnym składzie przedstawiciele komisji wspólnej nie są w stanie merytorycznie dyskutować na temat jakości merytorycznej map ryzyka powodziowego, dlatego zaproponował, by sprawą zajął się zespół roboczy, na który zaproszeni zostaną przedstawiciele Świnoujścia, Gdańska, Wrocławia, a także Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej oraz autorzy map.

Dorota Niedziela, sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, przychyliła się do propozycji, by kwestia ta została rozwiązana przez zespół.

– Wiele spośród zgłaszanych postulatów, dotyczących np. odpowiedzialności odszkodowawczej, wykracza poza same projekty rozporządzeń i dotyczy Prawa wodnego. Musimy rozdzielić opinie, które dotyczą rozporządzeń od Prawa wodnego – powiedziała Dorota Niedziela.

Przedstawicielka resortu środowiska powiedziała także, że zgłaszane uwagi są już rozpatrywane w ministerstwie oraz że trwają prace nad systemem weryfikacji map ryzyka. Zauważyła jednak, że uwagi dotyczą więcej niż 3 wymienionych przypadków i powinno zostać przygotowane rozwiązanie nie dla pojedynczych miast, ale systemowe rozwiązanie problemu.

Andrzej Porawski zauważył, że jeżeli rząd chce przyjąć te rozporządzenia, mimo zastrzeżeń zgłaszanych przez samorządy, to może to zrobić.

– My tematu map powodziowych nie zamierzamy odpuścić i chcemy kontynuować dyskusję. Chciałbym podkreślić, że wraz z przyjęciem rozporządzeń temat się nie skończy – ostrzegł dyrektor biura ZMP.

Zdaniem Zygmunta Frankiewicza, prezydenta Gliwic i współprzewodniczącego komisji wspólnej, merytoryczna dyskusja na ten temat powinna zostać podjęta w Zespole ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska. Ustalono, że zespół zbierze się jeszcze przed 9 listopada i wyda opinię wiążącą, tak by Rada Ministrów mogła zająć się sprawą na ostatnim posiedzeniu.

 

Propozycja samorządu odrzucona

Jednym z punktów obrad był projekt ustawy o dochodach JST, który został zgłoszony przez stronę samorządową. Proponowane zmiany miały przywrócić do systemu dochodów JST część rekompensującą subwencji ogólnej, tak jak to było w polskim prawie do 2003 r. Samorządowcy argumentowali, że usunięcie zasady rekompensowania ubytków, jakie w ich dochodach własnych spowodowały zmiany prawne, przyczyniło się do powstania w następnych latach kolejnych strat w budżetach. Zmiany, które najbardziej odczuły samorządy, to ulga podatkowa na dzieci, skutki zmian w podatku CIT oraz zmiany w definicji budowli w Prawie budowlanym, skutkujące obniżeniem wpływów z podatku od nieruchomości. W opinii Hanny Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, opinia samorządowców jest jednostronna i dlatego projekt został przez resort zaopiniowany negatywnie.

– Nasza opinia wynika z założenia, że obciążenia są wynikiem prac parlamentu, a nie rządu. Parlament zaś ma prawo podejmować decyzje, które równo obciążają budżet państwa i budżety samorządów. Projekt samorządowy działałby tylko w jedną stronę, na korzyść JST – wytłumaczyła Hanna Majszczyk.

Rafał Przeździecki

 

 

Posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, 28 października 2015, Warszawa

2015-11-10

powrót

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

27 marca, Warszawa, Posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, https://www.gov.pl/web/

27-28 marca, Warszawa, Forum Finansowania Agrobiznesu, https://pisb.pl/


Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»