Brak kompetencji informatycznych jest główną przyczyną niskiego poziomu innowacyjności polskiej gospodarki – ostrzegają uczestnicy 14 Konferencji „Miasta w Internecie”.
Stowarzyszenia Miasta w Internecie zamierza przekazać Donaldowi Tuskowi memoriał dotyczący stanu informatyzacji polskiego społeczeństwa i zaproponować sposoby poprawy sytuacji.
Jak informuje prezes stowarzyszenia prawie 90 procent Polaków nadal nie korzysta z usług e-administracji. Pod tym względem okupujemy ostatnie miejsca pośród krajów członkowskich Unii Europejskiej, mimo, że w ciągu ostatniej dekady na informatyzację przeznaczono środki porównywalne z wydatkami wysoko rozwiniętych krajów UE.
Niestety inwestycje te są wciąż mało efektywne i dalekie od pierwotnych oczekiwań. Brak kompetencji cyfrowych cechuje większość Polaków po 45. roku życia i osłabia dynamikę rozwoju polskiej gospodarki.
– Analfabeci cyfrowi nie rozwiną polskiej gospodarki wiedzy, konkurencyjnej w skali europejskiej czy globalnej. Wiem z pierwszej ręki, że jest wciąż czas na dokonanie niezbędnych zmian w programach i uzgodnienia z Komisją Europejską, które środki unijne zostaną skierowane na realizację projektów zapewniających podniesienie umiejętności korzystania z Internetu i komunikacji elektronicznej przez dorosłych Polaków, którzy niestety negatywnie wyróżniają się w stawce europejskiej. Potrzebna jest tylko wola polskich władz - uważa Krzysztof Głomb – prezes Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”.
Stowarzyszenie postuluje opracowanie i wdrożenie w latach 2011 – 2014 powszechnego programu edukacji cyfrowej dorosłych Polaków pod hasłem „Polski Internet równych szans”. Program powinien być adresowany do grup wykluczonych cyfrowo: osób po 45. roku życia, mieszkańców wsi i małych miast, niepełnosprawnych, kobiet, a także pracowników sektora publicznego i decydentów.
Oprócz tego za pilne stowarzyszenie uznaje modyfikację zapisów programów operacyjnych Narodowej Strategii Spójności, stworzenie centralnego, operacyjnego i merytorycznego ośrodka zarządzania publicznymi inwestycjami w projekty teleinformatyczne oraz programami podnoszenia kompetencji cyfrowych Polaków.
Kluczowym zadaniem jest też opracowanie i wdrożenie programu zmiany sposobu wykorzystania rozwiązań teleinformatycznych w procesie kształcenia i wprowadzenia polskiej oświaty w XXI wiek.
Do pobrania: