Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Aktualności

»


RAPORT 
NIK alarmuje: Niewystarczające środki na drogi lokalne


Najwyższa Izba Kontroli o finansowym wsparciu wybranych operacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.Limit środków na budowę i modernizację dróg lokalnych został wyczerpany w 2016 roku choć PROW będzie realizowany do 2023 roku.

Limit środków finansowych na drogi wyniósł ponad 2 mld 300 mln zł. Ze względu na brak środków wsparcie nie zostało udzielone w przypadku 1 859 wniosków (34% wszystkich złożonych). Kwoty objęte wnioskami już w pierwszych naborach prawie trzykrotnie przekroczyły limit środków. Najwyższa Izba Kontroli zwraca uwagę, że przy wyborze wniosków do realizacji nie było kryterium, które uwzględniałoby stan techniczny drogi, zagrażający bezpieczeństwu ruchu. NIK oceniła, że pomoc z PROW na drogi i targowiska była udzielana prawidłowo.

NIK skontrolowała Centralę Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego oraz urzędy gmin w Kotuniu i Tłuszczu. Zbadano okres od 1 stycznia 2015 r. do 30 czerwca 2021 r.

Skontrolowana Gmina Kotuń oszacowała swoje potrzeby dotyczące budowy i modernizacji dróg na ok. 12,2 mln zł. Dotyczyły 33,2 km dróg. Gmina Tłuszcz na ok. 30 mln zł na 13,2 km dróg. W przypadku Gminy Kotuń Samorząd Województwa Mazowieckiego (SWM) przyjął do realizacji tylko jeden wniosek z czterech złożonych. Dotyczył budowy drogi o długości 380 m. Gmina Tłuszcz złożyła pięć wniosków, SWM przyjął tylko jeden dotyczący budowy drogi o długości 977 m.

Ze zleconego przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi raportu pt. „Polska Wieś i Rolnictwo 2019” wynika, że inwestycje w drogi lokalne są w dalszym ciągu najbardziej istotnymi w kontekście potrzeb na obszarach wiejskich. Według 48% mieszkańców wsi, w ich gminie ze środków unijnych w pierwszej kolejności należy dofinansować budowę dróg. Niewystarczająco rozwinięta infrastruktura techniczna wciąż pozostaje jedną z najistotniejszych barier rozwoju obszarów wiejskich. Jej brak często decyduje o pomijaniu lokowania inwestycji na tych obszarach i wybieraniu lokalizacji wyposażonych w podstawowe zasoby.

W okresie objętym kontrolą wybudowano 218,3 km dróg lokalnych oraz przebudowano nawierzchnię o długości 3 188,2 km. Tymczasem długość dróg lokalnych (powiatowych i gminnych) w Polsce wynosi wg. GUS 376 mln 128 tys. km. Oznacza to, że w ramach PROW 2014-2020 operacje typu drogi objęły 0,08% długości dróg lokalnych.

W przypadku targowisk wybudowano 64 oraz przebudowano 82 obiekty. Wybudowano też 23 obiekty i przebudowano 141, które służą promocji lokalnych produktów.

Należy zauważyć, że zrealizowane inwestycje w drogi i targowiska w Kotuniu i Tłuszczu były wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem, a ich stan techniczny był dobry. Zapewniono ich utrzymanie i konserwację oraz ochronę. Przeprowadzono też przeglądy i naprawy gwarancyjne. Badane gminy przestrzegały wymogów dotyczących trwałości tych operacji zgodnie z unijnymi przepisami.

Źródło: https://www.nik.gov.pl/

2022-04-19 07:56:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

27 marca, Warszawa, Posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, https://www.gov.pl/web/

27-28 marca, Warszawa, Forum Finansowania Agrobiznesu, https://pisb.pl/


Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»