Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Aktualności

»


ZDROWIE 
Lokalne społeczności a pandemia. Przykłady innowacji społecznych


ForumIdei Fundacji Batorego publikuje analizę Ryszarda Łuczyna „Lokalne społeczności a pandemia. Przykłady innowacji społecznych. Autor opisuje niestandardowe reakcje na pandemię w różnych obszarach na szczeblu lokalnym – gmin i miast.

Opisane przykłady innowacji społecznych zebrano dzięki ankiecie wysłanej w 2021 do wszystkich gmin w Polsce i w konsultacjach z organizacjami oraz samorządowcami uczestniczącymi w Akcji Masz Głos oraz Pracowni Samorządowej.

Oddolne inicjatywy zostały skatalogowane przez Ryszarda Łuczyna w obszarach:

1.      Artykuły medyczne i wsparcie szczepień

2.      Wsparcie dla mieszkańców

3.      Edukacja

4.      Kultura i sztuka

5.      Funkcjonowanie urzędów i władz

6.      Przedsiębiorczość

Autor przypomina reakcję społeczności lokalnych z początku pandemii (luty-marzec 2020), gdy w sytuacji gwałtownego wzrostu zapotrzebowania na maseczki najpowszechniejszym działaniem władz samorządowych i mieszkańców było szycie maseczek i produkcja przyłbic. Władze lokalne starały się angażować w te działania lokalne firmy, chcąc zrekompensować im choć część przychodów utraconych w związku z pandemią.

Dobrym przykładem jest działanie burmistrza Jarocina, który na początku kwietnia 2020 roku zdecydował o zakupie maseczek dla wszystkich mieszkańców gminy. Maseczki  dostarczała Ochotnicza Straż Pożarna, a w ich szycie zaangażowała się m.in. lokalna firma tapicerska.

Działania władz lokalnych miewały też inny, cyfrowy wymiar. Gdynia wprowadziła do swojego systemu monitoringu miejskiego algorytm wykrywający tłum, aby wskazać miejsca najczęstszego gromadzenia się ludzi i móc zareagować, poddać dane obszary dezynfekcji lub zamknąć je dla pieszych. Inne władze lokalne – w Siemianowicach Śląskich, Tarnowie czy Koszalinie – w tym samym celu wykorzystywały drony.

W drugim etapie pandemii – gdy dostępne stały się już szczepionki – samorządy i aktywiści włączali się w akcje promocji i organizacji szczepień. Po Gdyni kursował „Szczepibus, który docierał do mieszkańców mających trudności z dojazdem na szczepienie.

Niestandardowe rozwiązania nie dotyczyły jedynie nowinek technologicznych. Zdając sobie sprawę z psychologicznych zagrożeń niesionych przez epidemię, lokalne społeczności starały się wspierać zwłaszcza osoby samotne: np. Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku  zorganizowała akcję „biblioteczny telefon pogadania" – pracownicy pełnili dyżury przy telefonach, zachęcając samotne osoby starsze do dyskusji o literaturze, kulturze i codziennych sprawach.

W kwestii edukacji, wobec opieszałej reakcji ówczesnego Ministerstwa Edukacji Narodowej, na wyzwania związane z sytuacją pandemiczną zareagował Wrocław, gdzie przygotowano kompendium wiedzy o zdalnym nauczaniu. Znalazły się w nim materiały do prowadzenia lekcji i samodzielnej nauki, wskazówki dla nauczycieli, oferty zajęć dodatkowych i szkoleń, a także porady psychologiczne dla uczniów i ich rodziców.

W trakcie pandemii wyzwaniem dla władz lokalnych był kontakt z mieszkańcami. Wielu wójtów, burmistrzów i prezydentów wykorzystywało w tym celu swoje profile na Facebooku, a Wrocław usprawnił komunikację z mieszkańcami dzięki funkcjonującemu na portalu i facebookowym fanpage'u miasta chatbotowi, który odpowiadał na najczęściej zadawane pytania dotyczące koronawirusa.

To jedynie część przykładów innowacji społecznych wprowadzonych przez władze samorządowe, organizacje społeczne, mieszkańców i przedsiębiorców w trudnym czasie pandemii. 

Pełen raport można pobrać tutaj.

Źródło: https://www.batory.org.pl/

2022-02-15 08:19:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

16-17 kwietnia, Warszawa, Forum Mieszkaniowe, https://habitat.pl/fm2024/
Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»