Przyjęcie takiego rozwiązania, w ocenie marszałków, znajduje uzasadnienie w samym art. 24a ustawy o odpadach, z którego wynika, że pojazd wraz z odpadami może zostać zatrzymany przez Krajową Administrację Skarbową, Straż Graniczną, Policję, Inspekcję Transportu Drogowego oraz organy Inspekcji Ochrony Środowiska.
– Skoro więc do zatrzymania pojazdów z odpadami mają uprawnia wskazane jednostki, to słuszne wydaje się być dysponowanie przez te służby odpowiednimi parkingami. Procedurę administracyjną w zakresie zagospodarowania odpadów powinny także prowadzić organy administracji rządowej. – czytamy w stanowisku.
Tymczasem dziś tworzenie parkingów dla pojazdów z zatrzymanymi odpadami jest zadaniem samorządów powiatowych. Do samorządów województw docierają sygnały, że powiaty mają z tym problemy.
W przyjętym stanowisku można ponadto przeczytać, że w ocenie Zarządu, podejmowane ze strony Starostów interwencje, są uzasadnione i zasługują na uwzględnienie. Dotykają bowiem m.in. aspektów finansowych związanych z utworzeniem tych miejsc, a także z ich utrzymywaniem w gotowości. Istotne znaczenie ma także pozbywanie się odpadów zgromadzonych na naczepach zatrzymywanych pojazdów, w sytuacji gdy właściwy podmiot nie jest zainteresowany odbiorem naczepy, ani tym samym zgromadzonych w niej odpadów niewiadomego pochodzenia, w tym niebezpiecznych. Sytuacja ta może rodzić zagrożenie dla zdrowia i życia okolicznych mieszkańców oraz środowiska naturalnego.
Dlatego marszałkowie apelują do Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu oraz Prezesa Rady Ministrów o zmianę przepisów.
Stanowisko Zarządu ZWRP_gospodarka odpadami uwagi ustawa odpady
Źródło: https://polskieregiony.pl/