Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Aktualności

»


Elektromobilność odpowiedzią na stan naszego powietrza

W ubiegłym miesiącu smog zaatakował Polskę z niespotykaną dotąd siłą. Tylko w Oświęcimiu dopuszczalna norma szkodliwego dla zdrowia pyłu zawieszonego PM2,5 została przekroczona o 2672 proc. Pod względem jakości nasze powietrze jest jednym z gorszych w Europie. Jego poprawa wymaga podjęcia natychmiastowych, skoordynowanych działań wielu instytucji.


Podczas swojej wizyty w Polsce, komisarz UE ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa Karmenu Vella przyznał, że rocznie około 440 tysięcy osób traci przedwcześnie życie w wyniku zatrucia zanieczyszczonym powietrzem. To poważny problem, a jego zwalczenie wymaga zintensyfikowanych działań wielu instytucji, m.in. Ministerstwa Ochrony Środowiska, Ministerstwa Energii, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz władz samorządowych i organów Unii Europejskiej. Polskie miasta od dłuższego czasu mierzą się z tym zagrożeniem. W naszym kraju z powodu złej jakości powietrza umiera 44 tysiące osób każdego roku. W dzielnicach aglomeracji miejskich zazwyczaj występują duże stężenia szkodliwych substancji, które przy odpowiedniej liczebności i małym przewietrzaniu ulic wraz z wilgocią tworzą smog. O ile pyły 2,5PM mają relatywnie mały związek z transportem, to emisję pozostałych składników mieszaniny gazów i pyłów można ograniczyć poprzez zastąpienie pojazdów spalinowych komunikacji miejskiej pojazdami zasilanymi paliwami alternatywnymi, a zwłaszcza energią elektryczną.

Władze miast nie bagatelizują skali zjawiska. Podejmują działania, mające na celu ograniczenie emisji szkodliwych spalin. Wynika to głównie ze zmieniającej się postawy społeczeństwa, które coraz głośniej domaga się dostępu do czystego powietrza. Jednym z rozwiązań, które może poprawić tę sytuację jest w pełni ekologiczna, bezemisyjna komunikacja miejska.

Segment elektromobilności jest jedną z szybciej rozwijających się gałęzi gospodarki w Polsce. Napęd elektryczny nie ustępuje silnikom diesla pod względem osiąganych prędkości i komfortu jazdy, a w dodatku jest znacznie bardziej przyjazny dla uszu, ponieważ nie emituje hałasu. Co więcej, jest tańszy w eksploatacji, a przede wszystkim przyjazny dla środowiska. Największą zaletą napędu elektrycznego jest całkowita bezemisyjność. Autobusy elektryczne nie emitują spalin, dzięki czemu są doskonałym narzędziem do walki z zanieczyszczeniami powietrza.

Współpraca pomiędzy samorządami a rządem przynosi efekty. Coraz więcej miast decyduje się na zakup ekologicznych autobusów. Takie pojazdy postanowiła nabyć już między innymi: Warszawa, Zielona Góra, Kraków, Toruń, Katowice czy Szczecinek. – Za niespełna trzy lata po Polsce kursować będzie 600 autobusów z napędem elektrycznym. Do 2020 roku Warszawa zakupi aż 160 tego typu pojazdów. Stolica zamówiła 10 w pełni elektrycznych, nowoczesnych, 12-metrowych autobusów miejskich Ursus City Smile, które wyjechały już na warszawskie ulice – informuje Marek Pol, prezes zarządu Ursus Bus S.A. W czołówce miast stawiających na elektromobilność znalazła się Zielona Góra, która ogłosiła największy jak dotąd przetarg na elektrobusy. 47 bezemisyjnych pojazdów dostarczy miastu firma Ursus Bus.

Elektromobilność może się opłacać
Wśród czynników, które wspierają rozwój elektromobilności wymienia się głównie wzrost świadomości ekologicznej społeczeństwa oraz potrzebę poprawy komfortu życia w mieście poprzez wyeliminowanie spalin i hałasu. Kolejną kwestią przemawiającą na korzyść elektrobusów jest ekonomia. Wyższa cena zakupu zostanie zrekompensowana przez niższe koszty eksploatacji pojazdów. Panele fotowoltaiczne czy generujące prąd wiatraki mogą dostarczyć darmowego, całkowicie ekologicznego prądu. Przykładowo, za przejechanie 100 kilometrów samochodem elektrycznym zapłacimy tylko 10 złotych. Według prognoz, różnice pomiędzy kosztem użytkowania pojazdów z tradycyjnym silnikiem, a napędzanymi zieloną energią będą się jeszcze pogłębiać na korzyść tych drugich.

W przypadku transportu publicznego na główny koszt zakupu autobusu elektrycznego składa się cena baterii, która wynosić może nawet 70% ceny całego autobusu. – Po stronie producentów baterii w kooperacji z instytucjami finansującymi powinny powstać programy leasingu lub wynajmu baterii choćby na bazie zużytej kWh. Dodatkowo przy rosnącym wolumenie będą powstawały programy „drugiego życia baterii”, co oznacza, że zużyta do 80% pojemności w transporcie bateria, będzie mogła z powodzeniem pracować kilka kolejnych lat jako magazyn energii dla fotowoltaiki lub po prostu narzędzie balansujące sieć energetyczną. Pracujemy nad takimi rozwiązaniami i wkrótce na pewno poprawią one jeszcze bardziej kalkulację opłacalności użycia baterii elektrycznej w autobusie i nie tylko – mówi Tomasz Wołk-Jankowski, prezes zarządu spółki BMZ Poland. To pokazuje, że w dłuższej perspektywie można spodziewać się nie tylko instrumentów wspierających zakup autobusów elektrycznych, ale także rozwiązań, pozwalających zarabiać na bateriach, których eksploatowanie w autobusie nie będzie już optymalne. – Sprawnie przeszliśmy z fazy testowania prototypów do masowej produkcji. Samorządy dostrzegają zalety silnika elektrycznego i widzą w nim inwestycje. Rządowe dotacje sprawiają, że miasta decydują się na autobusy elektryczne mimo tego, że są one droższe w zakupie. Co ważne, okazują się jednak dużo tańsze w długofalowej eksploatacji, a dzięki niskim kosztom energii elektrycznej można dodatkowo zaoszczędzić na zasilaniu taboru– oznajmia Marek Pol z firmy Ursus Bus.

Dużym krokiem w rozwoju elektromobilości może okazać się także napęd wodorowy. Ursus Bus stworzył pierwszy w Polsce elektryczno-wodorowy autobus, który w niczym nie ustępuje dotychczasowym środkom lokomocji. Jest w stanie pomieścić 75 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Wodór składowany jest w ośmiu butlach umieszczonych na dachu pojazdu. Jest to autorska produkcja firmy z Lublina, która planuje w przeciągu 3-4 lat zwiększyć roczną produkcję autobusów elektrycznych do kilkuset sztuk.

Źródło: Informacja prasowa
POLSKA MARKA ROŚNIE W SIŁĘ#POLSKAMOC

2018-03-02 07:27:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

16-17 kwietnia, Warszawa, Forum Mieszkaniowe, https://habitat.pl/fm2024/
Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»