Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Aktualności

»

Elżbieta Dymna: Potrzebujemy stref wolnych od reklam

W prawie budowlanym potrzebna jest nowa, czwarta kategoria obiektów: reklama. Bez niej niemożliwa będzie skuteczna kontrola rynku reklamy zewnętrznej - uważają członkowie stowarzyszenia MiastoMojeAwNim.pl

\"\"
Miejsca kultu religijnego powinny być terenami chronionymi, wolnymi od reklam – brzmi jeden z postulatów Stowarzyszenia MiastoMojeAwNim.pl

Zakończył swoją działalność Warszawski Okrągły Stół Reklamowy (WOSR). Choć nie wszystkie strony były zadowolone z przebiegu jego prac, można mówić o pewnych sukcesach. Stowarzyszenie MiastoMojeAwNim, które reprezentowało stronę społeczną WOSR, od początku postulowało opracowanie wytycznych do zmiany prawa ogólnokrajowego i w tej dziedzinie udało się wypracować kompromis.

– Ministerstwo Infrastruktury opracowało projekty nowelizacji prawa budowlanego, ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, oraz niektórych innych ustaw. Uważamy, że cały ten wysiłek może pozostać niezauważony, a chaos w krajobrazie polskich miast będzie narastał, jeśli nie zostanie jednocześnie opanowany problem reklamy zewnętrznej – tłumaczy Elżbieta Dymna, prezes Stowarzyszenia MiastoMojeAwNim.pl.

Dlatego stowarzyszenie przygotowało konkretne postulaty zmian prawnych. Są one popierane przez coraz większą liczbę instytucji w tym: Związek Miast Polskich, Związek Polskich Artystów Plastyków, Stowarzyszenie Architektów RP. Poparcie postulatów stowarzyszenia wyraziła też sejmowa komisja "Przyjazne Państwo".

\"\"
Sytuowanie większości nośników reklamowych następuje na podstawie zgłoszenia, nie wymagającego uzyskania decyzji o warunkach zabudowy. fot. www.miastomojeawnim.pl

Do najważniejszych zadań bieżących członkowie stowarzyszenia uważają konieczność wprowadzenie do ustawy o prawie budowlanym, obok budynków, budowli i obiektów małej architektury, czwartej kategorii obiektów – reklam, co umożliwi konstruowanie w stosunku do nich osobnych uregulowań. Druga konieczną zmianą jest wprowadzenie do odpowiedniej ustawy możliwości tworzenia przez gminy rodzaju publicznie procedowanego prawa miejscowego, dotyczącego tylko sytuowania reklam.

Głównym zadaniem jest jednak rozpoczęcie prac nad ustawą całościowo ujmującą problematykę  reklamy w przestrzeni publicznej. Miałaby ona zawierać przepisy wprowadzające maksymalną wielkości nośników reklamowych, w zależności od wielkości miasta i rejonu ich umiejscowienia, oraz minimalnych odległości pomiędzy nimi. Autorzy postulatów sugerują maksymalną wielkość reklam w strefach centralnych miast na poziomie maksymalnym 2 m kw. w ciągach pieszych i 8 m kw.  poza nimi.

\"\"
Brak jest określonej granicy ilości i wielkości nośników reklamowych, a także minimalnych odległości pomiędzy nimi. fot. www.miastomojeawnim.pl

Niezwykle ważnym postulatem stowarzyszenie jest też wprowadzenie stref ochronnych, całkowicie wolnych od reklam, obejmujących: tereny zielone, tereny rekreacyjne zabytki i rejony zabytkowe, cmentarze, miejsca kultu religijnego, miejsca pamięci, szkoły i uczelnie, gmachy administracji państwowej i użyteczności publicznej, Miejski System Informacji i oznakowanie dróg.

– Ilość nośników reklamowych w Polsce, wg danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, rośnie stale o ok. 10% rocznie. Uważamy, że proces ten należy natychmiast zatrzymać, cofnąć i poddać kontroli – podsumowuje Elżbieta Dymna. (ag)

Więcej na: www.miastomojeawnim.pl

Do pobrania: POSTULATY STOWARZYSZENIA, DOTYCZĄCE KONIECZNYCH ZMIAN PRAWNYCH W ZAKRESIE ŁADU PRZESTRZENNEGO, DOTYCZĄCYCH PROBLEMU REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ

2009-12-21 01:19:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

27 marca, Warszawa, Posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, https://www.gov.pl/web/

27-28 marca, Warszawa, Forum Finansowania Agrobiznesu, https://pisb.pl/


Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»