Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Aktualności

»

Tadeusz Olejnik: Wynagrodzenie tylko za \"bycie nauczycielem\" jest nieuzasadnione

Samorządowcy z poczuciem ulgi przyjęli projekt rozporządzenia w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli.

Po tym jak sejm i senat w ekspresowym tempie uchwaliły, a prezydent nie zwlekał z podpisem jedynym spowalniającym wejście w życie nowelizacji ustawy Karta Nauczyciela jest rząd, który nie śpieszy się z ogłoszeniem ustawy. Oczekiwany Dziennik Ustaw nie został jeszcze wydany.

Tymczasem  9 grudnia na stronie BIP MEN udostępniono projekt rozporządzenia w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Został on skierowany do konsultacji ze związkami zawodowymi nauczycieli, stowarzyszeniami oświatowymi i korporacjami samorządowymi. Związek Gmin Śląska Opolskiego, który przygotował i wylobbował nowelizację Karty Nauczyciela, uważnie analizuje projekt aktu wykonawczego.

– Za zaproponowaną przez nas delegacją ustawową dla Minister, do wydania rozporządzenia w ciągu miesiąca od wejścia ustawy w życie, opowiedziały się również wpływowe związki zawodowe – przypomina Czesław Tomalik, prezes zarządu Związku. – Zgodnie przekonywaliśmy posłów, że rozporządzenie jest konieczne, gdyż rozwieje liczne wątpliwości interpretacyjne i wprowadzi jednolite w całym kraju standardy wykonania ustawowych obowiązków. Będzie aktem prawnym zamiast niezobowiązującej i krytykowanej instrukcji wydanej w czerwcu przez MEN w uzgodnieniu z RIO – dodaje prezes ZGŚO.

Generalnie projekt rozporządzenia odpowiada oczekiwaniom opolskich samorządowców, choć zgłaszają oni szczegółowe uwagi i wnioski. Tadeusz Olejnik, naczelnik wydziału edukacji Urzędu Miejskiego w Wołczynie proponuje, aby w załączniku nr 1 określającym sposób ustalania wysokości jednorazowego dodatku uzupełniającego dla nauczyciela, zapis będący objaśnieniem do litery "B" w zamieszczonym tam wzorze "B - tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć godzin nauczyciela (w przeliczeniu na pełny etat)" zamienić na zapis "B - wymiar czasu pracy nauczyciela (w przeliczeniu na pełny etat)".

Ponadto uważa, że nieuzasadnione jest, aby nauczyciele nie świadczący pracy przez dłuższy, nawet roczny okres, otrzymywali dodatkowe pieniądze za „bycie nauczycielem”. Jego zdaniem, w kilku miejscach projektu rozporządzenia należałoby wprowadzić frazę „świadczący pracę” zamiast „zatrudniony”.

Według T. Olejnika katalog wyłączeń z liczby etatów w § 3 ust. 7 wówczas należałoby rozszerzyć o dodatkowe trzy kategorie nauczycieli: – nie świadczących pracy z powodu przebywania na urlopie zdrowotnym lub w stanie nieczynnym, – nie świadczących pracy z powodu choroby własnej, bez względu na liczbę dni zwolnienia lekarskiego, – nie świadczących pracy z powodu innej usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej nieobecności.

Damian Obrusznik, z-ca głównego księgowego Gminnego Zarządu Oświaty i Wychowania w Strzelcach Opolskich obawia się, że nadal będą budzić wątpliwości wskazania w zakresie ustalania osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego proporcjonalnie do okresu zatrudnienia (załącznik nr 1 do rozporządzenia) jak i ustalania średniorocznej struktury zatrudnienia (punkt drugi objaśnień). Jego zdaniem, zastosowanie dwóch metod wyliczenia okresów zatrudnienia nauczycieli (jak i wyliczenia średniorocznej struktury zatrudnienia) – pierwszej dla nauczycieli pobierających wynagrodzenie przez część miesiąca ze względu na pobieranie świadczenia ZUS-owskiego przy zastosowaniu dzielnika 30, a drugiej dla nauczycieli pobierających wynagrodzenie przez część miesiąca ze względu na okres zatrudnienia przy zastosowaniu dzielnika stanowiącego równowartość dni roboczych – może skomplikować wyznaczenie faktycznego okresu zatrudnienia (wymiaru etatu).

Trudności wystąpią zwłaszcza w jednostkach, w których obliczenia będą dokonywane "ręcznie". Szczególna komplikacja może mieć miejsce w sytuacji, gdy nastąpi zbieg tych dwóch przypadków i ze względu na konieczność zastosowania pomniejszenia skróconego okresu zatrudnienia o absencje chorobowe. W opinii D. Obrusznika wskazane byłoby doprecyzowanie w rozporządzeniu, kiedy chodzi o liczbę dni roboczych, a kiedy o liczbę kalendarzowych.

Choć samorządowcy przyjęli pozytywnie rozporzadzenie wydane przez ministerstwo ich zdanie o Karcie Nauczyciela i sposobach wynagradzania nauczycieli nie zmieniło się.

– Trudno mi się doszukać w naszym kraju bardziej antymotywacyjnego systemu wynagradzania – stwierdza z perspektywy wielu lat stosowania Karty Nauczyciela Tadeusz Olejnik będący członkiem Zespołu Związku Gmin Śląska Opolskiego ds. Oświaty. Opowiada się wyraźnie za koniecznością dokonania radykalnych zmian w Karcie lub jej zastąpienia innym aktem.   

Projekt rozporządzenia http://bip.men.gov.pl/images/stories/APsr/projekt09.12.pdf

2009-12-14 00:22:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

27 marca, Warszawa, Posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, https://www.gov.pl/web/

27-28 marca, Warszawa, Forum Finansowania Agrobiznesu, https://pisb.pl/


Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»