Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Kontakt  |  Reklama
.

 
Aktualności

»


2017 rokiem wyzwań dla samorządów wszystkich szczebli

Przedstawiciele największych korporacji samorządowych (Związek Gmin Wiejskich RP, Związek Miast Polskich, Związek Powiatów Polskich, Związek Województw RP) na naszych łamach podsumowują kończący się rok i mówią o wyzwaniach jakie stoją przed samorządami w 2017 roku.


Marek Olszewski,  ZGWRP

Zygmunt Frankiewicz, ZMP

Ludwik Węgrzyn, ZPP 

Olgierd Geblewicz, ZWRP

Marek Olszewski, przewodniczący Związku Gmin Wiejskich RP, wójt gminy Lubicz:

Rok 2016 to czas wprowadzania i zapowiadania kolejnych zmian w istotnych dziedzinach działalności samorządów lokalnych. Oczywiście najbardziej niepokoją te dotyczące systemu edukacji, dlatego że dla gmin wiejskich to często połowa budżetu. W związku z tym każda zmiana związana z wykonywaniem zadań oświatowych jest poważnym wyzwaniem.

Mamy wiele wątpliwości dotyczących reformy o systemie oświaty. Decyzja o jej wprowadzaniu jest pochopna, nie przeprowadzono gruntownej diagnozy, sama reforma nie jest wystarczająco przygotowana. Mówimy wszak tu o zmianie ustroju szkolnego całego państwa! Dostrzegając więc nawet niektóre pozytywne elementy, np. w sprawie szkolnictwa zawodowego czy funkcjonowania liceów, uważamy, że tempo, w jakim ta reforma jest wdrażana zagraża stabilności systemu edukacji. To budzi obawy. Zresztą już widać, iż Ministerstwo Edukacji nie nadąża z przygotowaniem podstaw programowych i podręczników. Rozpoczęcie reformy 1 wrzesień 2017 wydaje się zatem karkołomne. A to samorządy będą wprowadzały w życie zmiany w systemie oświaty, to na nich spoczywa odpowiedzialność organizacyjna i finansowa, a czasu, powtórzę, jest bardzo mało.

Zauważamy też pewną, niebezpieczną tendencję do centralizacji. Przejawia się ona choćby w dokonanych w ciągu 2016 roku zmianach we wspomnianej już ustawie o systemie oświaty. Odebrano nam prawo do samodzielnego kształtowania sieci szkolnej, odbiera nam się prawo do samodzielności w kształtowaniu arkuszy organizacyjnych szkół. Jeśli w przyszłym roku ten proces będzie się pogłębiał, to nie wróży dobrze dla samorządu, opartego o zasadę pomocniczości. Jeżeli porzucimy stosowanie tej zasady, to nastąpi erozja samorządu. Zanikanie tego, co w nim najistotniejsze – podejmowania decyzji i brania odpowiedzialności za zadania, które służą bezpośrednio naszym mieszkańcom. To jest realne zagrożenie.

Nastąpiło też spowolnienie w wykorzystywaniu środków europejskich na istotne dla społeczności inwestycje, zaplanowane w wielu budżetach gmin wiejskich. To też wywołuje niepokój. Mam jednak nadzieję, że w przyszłym 2017 roku ten proces finansowania zostanie w pełni uruchomiony, co przełoży się na realizację zadań z PROW-u, RPO czy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.


Zygmunt Frankiewicz, prezes Związku Miast Polskich, prezydent Gliwic:

Rok 2016 rozpoczął się bardzo pozytywnym sygnałem dla samorządu. Podczas styczniowej inauguracji pracy Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego premier Beata Szydło, zadeklarowała, że jej rząd zerwie z praktyką przekazywania zadań bez odpowiedniego finasowania. Niestety, rzeczywistość dosyć boleśnie weryfikuje te deklaracje. Problem niewystarczającego finasowania zadań lub braku rekompensaty odebranych dochodów pozostaje nadal aktualny. Obserwowaliśmy w mijającym roku szereg niepokojących zjawisk. Rosnącą centralizację państwa, wyrażającą się w projektach odebrania samorządom kompetencji w dziedzinie zarządzania gospodarką wodną czy inspekcją sanitarną. Dalsze ograniczanie roli samorządu w edukacji połączone ze wzmocnieniem kuratorów oświaty. Niekorzystne z punktu widzenia polski lokalnej zmiany zachodziły również w służbie zdrowia. Otwarcie furtki dla finasowania procedur leczniczych przez samorząd terytorialny to potencjalnie ogromne zagrożenie dla stabilności miejskich finansów.

Samorząd pozostaje najlepiej ocenianą częścią administracji publicznej. Działamy w sposób bardzo efektywny. Świetnie było to widać przy okazji bardzo sprawnego wprowadzenia programu 500+. Niezależnie od politycznych ocen tego projektu, jego wdrożenie w ciągu zaledwie kilku miesięcy było bardzo ambitnym i trudnym zadaniem, z którego polskie samorządy wywiązały się wzorowo.

Rok 2016 był bardzo pracowity dla Związku Miast Polskich. Nasze zaangażowanie w proces legislacyjny – praca we wspomnianej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego – przyniosło bardzo wymierne efekty. Udało się nam powstrzymać nieuchronne wysokie podwyżki cen wody, które byłyby konsekwencją pierwotnych zapisów nowego Prawa Wodnego. Doprowadziliśmy do wycofania się rządu ze sposobu wprowadzenia do aktów planistycznych gmin nowych map ryzyka powodziowego, do czego przyczyniła się ekspertyza dotycząca jakości tych map, opracowana na zlecenie Związku. Skutecznie obroniliśmy również zamówienia in-house w gospodarce odpadami. Powróciliśmy do tematu rekompensaty traconych przez samorządy dochodów, przede wszystkim przez zwiększenie udziału samorządów w podatku PIT oraz wprowadzenie subwencji ekologicznej. Przedstawiciele Związku w trakcie rozmów z Ministrem Finansów podnosili również temat przyznania rekompensat samorządom z powodu zwiększenia kwoty wolnej od podatku.

W trakcie całego roku Związek Miast Polskich opiniował liczne projekty aktów prawnych, które trafiły pod obrady Sejmu. Samorządowcy zajęli się m.in. tematem przywrócenia dofinansowania społecznego budownictwa czynszowego, projektem ustawy o rewitalizacji czy zmianą ustawy o związkach metropolitarnych, w której wprowadzono 5% udział gmin, tworzących związek metropolitarny, w podatku PIT. Co można uznać za sukces, mimo tego że ustawa dotyczy teraz wyłącznie miast konurbacji górnośląskiej oraz że od września ostateczna wersja projektu nie wyszła spod obrad rządu.

Związek Miast Polskich zabiegał o zrównoważone prawo energetyczne. W ramach prowadzonych działań, zainicjowaliśmy zmiany w ustawie dotyczące własności i kosztów utrzymania oświetlenia ulic. W 2016 r. Związek zakończył duży projekt „Partnerstwa samorządowe jako narzędzie rozwoju lokalnego i regionalnego”, w którym uczestniczyło w różnej formie 2553 przedstawicieli miast. Jednocześnie kontynuujemy projekty dla miast oraz przygotowujemy kolejny projekt dotyczący wdrażania polityki miejskiej.

Jednym z kluczowych obszarów była również wymiana doświadczeń w zarządzaniu miastami. W mijającym roku odbywało się to poprzez wspólne posiedzenia komisji problemowych, bazę danych Systemu Analiz Samorządowych, a także realizację wspólnych projektów. Związek stworzył też nowy portal internetowy poświęcony miastom – www.miasta.pl, który jest miejscem wymiany doświadczeń samorządów i doskonałym źródłem informacji o najważniejszych problemach jednostek samorządu terytorialnego.

Przed nami rok, który niesie wiele wyzwań. Dla wielu miast kluczowe będzie zapewne wprowadzenie w życie nowego prawa oświatowego. Trzeba zatroszczyć się o to, aby likwidacja gimnazjów – w trybie w jakim zobowiązuje nas ustawa – odbyła się z jak najmniejszą szkodą dla uczniów oraz w sposób jak najbardziej racjonalny dla miejskich budżetów. 



Ludwik Węgrzyn, prezes Związku Powiatów Polskich, Starosta Bocheński:

Kończący się rok był niezwykle bogaty w działalność legislacyjną dotyczącą nie tylko działalności samorządów, ale też innych sfer życia. Nowe propozycje nie raz zaskakiwały. Kilka z nich jest kluczowych. Do takich z pewnością należą zmiany w ochronie zdrowia.

Będziemy musieli uporać się ze skutkami podwyżek wynagrodzeń personelu medycznego. Zmiany w wynagradzaniu są potrzebne i nikt tego nie kwestionuje. Problemem jest natomiast to, że nie przewidziano dodatkowych nakładów na ten cel. Jeśli jedynym źródłem ich finansowania mają być wpływy ze składki zdrowotnej, to oznacza, że wzrost dochodów NFZ z roku na rok w całości zostanie wykorzystany na podwyżki wynagrodzeń i obawiam się, że na nic więcej. W efekcie nie będzie środków na inne elementy składowe kosztów leczenia. Tematem nieschodzącym z ust włodarzy powiatów i dyrektorów szpitali jest tzw. sieć szpitali. Co prawda wiele wskazuje na to, że większość szpitali powiatowych do niej wejdzie, jednak nie każdy z automatu. Zatem pozostaje margines niepewności i niepotrzebnego niepokoju, czy się uda. Nowy system ma także spowodować zmianę profilu szpitala. Dla zarządzających będzie to z pewnością wyzwanie. Ogromną bolączką będzie finansowanie szpitali. Pieniądze na 2017 rok dostaną one według wykonania za 2015 rok i będzie to ryczał. To nie jest dobra wiadomość. Prognozy są takie, iż doprowadzi to do tego, że wykonywanie hospitalizacji planowanych, które są świadczeniami przewidywalnymi będą wydłużane. Czyli będą rosły kolejki. Wprowadzenie ryczałtu może wpłynąć negatywnie na jakość świadczeń. W sytuacji, gdy popyt na leczenie jest większy niż podaż finansowana ze środków publicznych, to konkurowanie o pacjenta, poprzez jakość wykonywanych świadczeń nie będzie już potrzebne.

Czeka nas także rewolucja oświatowa. Co prawda w największej mierze dotyka ona gminy jednak koszty zmian poniosą również powiaty. W szkołach powiatowych pojawi się – docelowo – jeden rocznik więcej, zatem przybędzie uczniów. Jeżeli okaże się, że ilość środków, która zostanie do nas skierowana będzie mniejsza niż to co wynika z wyliczenia proporcjonalnego, to okaże się, że na powiaty spadnie konieczność sfinansowania – z dochodów własnych, których powiaty praktycznie są pozbawione – luki pomiędzy wydatkami na kształcenie ponadpodstawowe, a powiatową subwencją oświatową. Tak olbrzymie reformy powinny być przygotowywane z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym i w sposób kompleksowy. Niestety w tym przypadku tak nie jest. Niepokojące są także kierunki zmian nadzoru pedagogicznego. Związek Powiatów Polskich nie akceptuje wzmocnienia roli kuratora oświaty kosztem organów prowadzących i niestety przyjmuje to jako wyraz nieufności resortu edukacji wobec jednostek samorządu terytorialnego.

Nie godzimy się również na próby centralizacji państwa. Dlatego na przykład jako strona samorządowa Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego wydaliśmy negatywne opinie m.in. do projektu ustawy Prawo wodne oraz do projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Jako samorządowcy jesteśmy oczywiście otwarci na zmiany, na nowe pomysły, ale powinny być one dyskutowane tak, aby argumenty różnych stron były brane na serio. Tak, aby pomysłodawcy, w tym rząd swoje inicjatywy podpierali rzetelnymi argumentami i przede wszystkim wszędzie tam, gdzie modyfikacje są niezbędne, ich wprowadzanie odbywało się w adekwatnym tempie. Jeśli zaś wprowadzane są nowe zadania zlecone, to w ślad za nimi powinny iść stosowne środki finansowe. To znany problem.

Na zakończenie dodam może jeszcze, że w roku 2016 były także pozytywne zmiany. Po wielu miesiącach zabiegów Związku Powiatów Polskich udało się osiągnąć kompromis do terminu wejścia w życie CEPiK 2.0. Będzie to 4 czerwca 2018 r. Innym pozytywnym aspektem jest doprowadzenie do przesunięcia w czasie konieczności posiadania przez powiaty planów transportu zbiorowego, oraz zainicjowanie przez resort prac nad nowelizacja ustawy.

Ważnym sukcesem Związku, z punktu widzenia polityki spójności i polityki regionalnej, było umożliwienie powiatom z siedzibami w miastach powyżej 20 tys. mieszkańców korzystanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020.

Istotnym było także to, że doprowadziliśmy do rezygnacji przez rząd z kwestionowanego przez samorządowców zapisu dotyczącego kontroli samorządów przez RIO według kryterium celowości i gospodarności, a także to tego, że natychmiastowa wykonalność rozstrzygnięć nadzorczych ma być możliwa tylko w określonych przypadkach,

Dzięki zaangażowaniu ZPP powiaty otrzymały środki finansowe na obsługę związaną z przyznawaniem i wypłatą dodatków wychowawczych w ramach Programu 500+, na obsługę administracyjną realizowaną przez powiaty (zadanie to realizowane jest w ramach obowiązków wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej),

Tych pozytywnych przykładów jest znacznie więcej.

Dziękuję za poświęcenie cennej chwili czasu. I życzę wszystkiego najlepszego w Nowym Roku 2017 dla wszystkich wspólnot lokalnych.



Olgierd Geblewicz, prezes Związku Województw RP, marszałek województwa zachodniopomorskiego: 

Niewątpliwie rok 2016 był z punktu widzenia polskich samorządów przełomowy. Niestety, nie w dobrym tego słowa znaczeniu. Po raz pierwszy w historii wolnej Polski odwrócony został trend decentralizacji państwa. Zaczęło się od odebrania samorządom województw, kompetencji do prowadzenia Wojewódzkich Ośrodków Doradztwa Rolniczego. Stanowiły one jedno z nielicznych narzędzi kreowania polityki rolnej w regionach. Dzisiaj słyszymy znacznie dalej idące zapowiedzi dotyczące Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkich Urzędów Pracy. Rząd pomija opinie samorządów przy podejmowaniu decyzji, które mają wpływ na ich funkcjonowanie.

Przez ostatnie pół roku Pomorze Zachodnie było gospodarzem Konwentu Marszałków. Problemem okazało się chociażby skuteczne zaproszenie przedstawicieli rządu do udziału w dyskusjach dotyczących tak kluczowych kwestii, jak prawo wodne. Niestety, przyszło nam obserwować smutny obraz braku woli współpracy pomiędzy rządem a samorządami.

Coraz bardziej realne staje się ryzyko, że konstytucyjne zapisy chroniące samorządy mogą być niewystarczające, zwłaszcza wobec postępującego demontażu Trybunału Konstytucyjnego. Jeśli rzeczywiście dojdzie do zniszczenia samorządów w Polsce, to wszystkie przeprowadzone dotychczas reformy, oceniane jako osiągnięcie wolnej Polski, zostaną zniweczone. Powróci tym samym stan sprzed 1989 roku, a samorząd terytorialny jako jeden z elementów demokratycznego państwa prawa zostanie rozmontowany.

To był trudny rok dla samorządów województw. Zamykaliśmy poprzednią unijną perspektywę na lata 2007 – 2013 i rozpoczynaliśmy nową na lata 2014 – 2020. Musieliśmy opracować i wdrożyć nowe procedury, dostosować do tych zmian zasoby ludzkie. Jako Marszałkowie udowodniliśmy, że potrafimy patrzeć w przyszłość dalekosiężnie. Polskie regiony były jednymi z pierwszych w Europie, które wyraziły swoją opinię na temat potrzeby kontynuacji polityki spójności po 2020 roku. W trakcie sesji plenarnej Komitetu Regionów w Brukseli (7 grudnia) zaprezentowaliśmy stanowisko Zgromadzenia Ogólnego Związku Województw RP w tej sprawie.

W mojej opinii w przyszłym roku będziemy musieli się zmierzyć z problemami sektora finansów publicznych. Mam nadzieję, że nie przełożą się one na funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Rząd szykuje nam słabo przygotowane, a gigantyczne zmiany w systemie ochrony zdrowia i edukacji. Czeka nas wielkie zamieszanie i kłopoty w obu tych obszarach. Rok 2017 nie będzie należał do łatwych.

2017-01-11 14:00:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

2017-07-18 13:26 aqugawaqeropo

http://100mg-viagracanada.com/ - 100mg-viagracanada.com.ankor <a href="http://sertralinezoloftonline.com/">sertralinezoloftonline.com.ankor</a> http://20mg-tadalafil-lowest-price.com/

2017-07-18 13:29 aberimodapeyo

http://100mg-viagracanada.com/ - 100mg-viagracanada.com.ankor <a href="http://sertralinezoloftonline.com/">sertralinezoloftonline.com.ankor</a> http://20mg-tadalafil-lowest-price.com/

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 

»

TURYSTYKA

»

»

URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE

»

POBIERZ BEZPŁATNIE

»

Wydarzenia w najbliższym czasie

»

27 marca, Warszawa, Posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, https://www.gov.pl/web/

27-28 marca, Warszawa, Forum Finansowania Agrobiznesu, https://pisb.pl/


Newsletter

»

Zamów newsletter


Sprawdź co słychać w największych samorządowych korporacjach

»