Krzysztof Rudziński: Tramwajem i pociągiem po wspólnych torach
W Gdańsku powstanie pierwsza w Polsce dwusystemowa linia kolejowo-tramwajowa, która rozwiąże problem budowy dodatkowych torów w obszarze podlegającym ekologicznej ochronie.
Odcinek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, w ramach którego ma powstać dwusystemowa linia, przebiega przez teren silnie zurbanizowany, będący jednocześnie obszarem Parku Krajobrazowego. Ponieważ w planie zagospodarowania przestrzennego nie przewidziano miejsca na dwie linie, a teren wokół podlega ochronie, władze marszałkowskie postanowiły zintegrować obydwa systemy i udostępnić 2 km fragment trakcji dla ruchu tramwajów. Rozwiązanie to oprócz względów ekologicznych i przestrzennych pozwoli także zaoszczędzić ok. 50-60 mln zł na budowie dodatkowych torów.
Podobna praktyka stosowana jest w UE. W Polsce brak jednak odpowiednich regulacji prawnych oraz nowoczesnych systemów sterowania ruchem.
– Największym problemem nie jest sama budowa linii, ale dostosowanie polskich przepisów do prawa unijnego i wprowadzenie bardzo precyzyjnego systemu, który będzie tak dopracowany, żeby umożliwić przejazd np. dwóch tramwajów, poruszających się z prędkością do 70 km/h, między pociągami, które osiągają 90-100 km/h – mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor Departamentu Koordynacji Projektów Wojewódzkich w UM Województwa Pomorskiego. (mk)
2009-10-02 09:27:00
powrót
Dołącz do dyskusji na stronie
»